28 augustus 2012

Abortus

"Verkrachting is iets vreselijks en zeer tragisch voor de betrokken vrouw". Dat heb ik vanmiddag bij RTL benadrukt. Het slachtoffer van verkrachting verdient alle hulp die nodig is. Of zwangerschap na verkrachting minder vaak of even vaak voorkomt als in andere gevallen, is voor de SGP niet de hoofdvraag. Feit is dat er van alle abortussen per jaar slechts een heel klein percentage plaatsvindt als gevolg van een zwangerschap na verkrachting. Het grote probleem is dat het vanzelfsprekend wordt gevonden dat er in Nederland ieder jaar meer dan 30.000 ongeboren kinderen worden geaborteerd. De SGP vindt dat het ongeboren kind meer bescherming moet krijgen.

Letterlijke tekst RTL

De SGP-leider reageerde op een vraag van RTL-journalist Wester over de uitspraak van de Amerikaan Akin die onlangs beweerde dat vrouwen een „mechanisme” hebben waardoor ze bij verkrachting zelden zwanger raken. Zijn exacte woorden:

Van der Staaij: „Wat mij in die discussie eigenlijk opviel is dat het heel vaak misgaat als je niet juist ook oog hebt voor de enorme problemen die ook juist vrouwen kunnen ervaren als ze verkracht zijn. Altijd ervaren. De kans op een zwangerschap is dan weliswaar heel klein, maar de problemen zijn natuurlijk toch immens als dat gebeurt. Dat neemt niet weg dat wij vinden dat daar met heel veel compassie mee omgegaan moet worden, maar dat dat niet ons afbrengt van ons standpunt dat bescherming van het leven voorop staat.”

Op de vraag van Wester of Van der Staaij net als Akin gelooft dat er zo’n mechanisme bestaat, antwoordt hij:

„Dat is een feit, dat dat maar heel weinig gebeurt. Maar dat neemt niet weg dat het wel degelijk kan gebeuren, dus dat het wel een probleem is, een vreselijk probleem waarmee mensen in aanraking kunnen komen. Daar wil ik echt niet makkelijk over doen. Maar we moeten ook niet doen alsof dat zeg maar nou de meeste gevallen van abortus in Nederland daar nu mee te maken hebben. Dat gaat om hele andere situaties, om hele andere redenen.”

Vervolgens vraagt Wester of de SGP’er in geval van verkrachting abortus goedkeurt. Van der Staaij: „Wij hebben en houden als standpunt dat wij zeggen dat onder alle omstandigheden waarin niet het leven van iemand in het geding is, vinden wij dat wij ook voor dat ongeboren menselijk leven moeten blijven staan.”

Zie ook het RD-interview van woensdag 29 augustus