30 juni 2023

Achter het stuur van een waterstof/diesel-vrachtwagen

Onlangs was SGP-Kamerlid Roelof Bisschop op werkbezoek bij Prins Autogassystemen (onderdeel van Westport Fuel Systems) in Eindhoven. Het bedrijf ontwikkelt systemen voor de inbouw van LPG-installaties in bestaande benzineauto’s en brandstofsystemen voor vrachtwagens. Rijden op LPG verlaagt de uitstoot van CO2 en stikstofoxiden en kan zo een bijdrage leveren aan de verduurzaming van het vervoer, zolang elektrisch rijden voor veel mensen nog niet is weggelegd. Het is dan wel belangrijk dat LPG-rijders in de autobelastingen niet benadeeld worden, ook niet als betalen naar gebruik ingevoerd wordt. Verder vroeg het bedrijf aandacht voor vergroening van de bestaande vrachtwagenvloot door bijmenging van waterstof. Prins heeft een systeem hiervoor ontwikkeld en wacht op toelating. Deze tussenoplossing kan helpen om stap voor stap een waterstofinfrastructuur voor zwaar transport op te bouwen.

Roelof Bisschop: ‘Mooi om te zien welke mogelijkheden er al zijn voor verduurzaming van het bestaande wagenpark. Er is meer dan alleen elektrisch vervoer, dat aanloopt tegen de grenzen van het stroomnet. We waarderen deze handen-uit-de-mouwen mentaliteit en zetten ons graag in voor deze vormen van verduuurzaming van het vervoer.’