18 juni 2015

Billboards

EenVandaag onthult billboard SGP tegen vreemdgaan

De SGP stoort zich er aan dat bedrijven in Nederland mensen oproepen om hun partner te bedriegen, onder andere via billboards langs snelwegen. De partij kwam daarom met een opmerkelijke tegenreactie: een crowdfundingscampagne voor een alternatief geluid.

Enkele weken geleden presenteerde SGP-leider Kees van der Staaij in het programma De Wereld Draait Door de verschillende richtingen die er mogelijk waren. Dat betrof een speels ontwerp (‘Overspel, een spel met alleen verliezers’), een positief ontwerp (‘Bemin je gezin’) en een confronterend ontwerp (‘Het kind van de rekening’)

Meer dan zestienduizend mensen brachten hun stem uit.
Het was snel duidelijk: de speelse variant kreeg verreweg de meeste stemmen. Die richting is omgezet in een billboard-advertentie. De SGP verzamelde in een aantal weken tijd tachtigduizend euro. Over zeven dagen sluit de crowdfundingswebsite en worden de locaties voor de borden geboekt. Het is de bedoeling om in elk geval rond de grote steden billboards te plaatsen. Het uiteindelijke aantal billboards is over een week bekend. Naast de billboards komt er ook een nieuwe website (op ikgavoortrouw.nl) om relaties te helpen versterken.

Het programma EenVandaag kreeg als eerste inzage in het ontwerp. Vanavond spreken zij met Kees van der Staaij en trendwatcher Adjiedj Bakas over de campagne in hun uitzending op NPO1.