6 februari 2013

Binnenvaart mag niet kopje onder

AO Binnenvaart, 6-2-2013

Bisschop, SGP

Potentie

Vz. Dinsdagochtend 15 januari. Op deze dag werd vanwege de sneeuwval een nieuw Nederlands filerecord bereikt: meer dan 1000 kilometer. De binnenvaart ging echter gewoon door. Een veelzeggend tafereel, met veel symboliek. Weer of geen weer. Op de vaarwegen staan nog lang geen files. Wat een potenties liggen hier nog.

 

Vz. Een fors deel van de binnenvaartbedrijven heeft financiële problemen. Als er niet wordt ingegrepen, dreigt een ijskoude sanering van een groot deel van de vloot.

Dat is buitengewoon triest. Niet alleen voor de individuele ondernemers, maar ook voor de publieke belangen die in het geding zijn.

Het staat buiten kijf, dat de markt op afzienbare termijn weer flink zal gaan groeien en dat alle huidige schepen weer hard nodig zijn. Een koude sanering is dus onnodig, maar vooral ook ongewenst. Er zijn immers duidelijke publiek belangen aanwezig. Zowel vanuit oogpunt van filebestrijding als vanuit oogpunt van duurzaamheid willen wij zoveel mogelijk vervoer over het water. Dat rechtvaardigt derhalve ingrijpen, met als doel het overbruggen van de crisisperiode.

 

Het wordt vrijwel door niemand betwist, dat de enige remedie tegen de huidige crisis is gelegen in het al dan niet tijdelijk uit de markt nemen van scheepsruimte. De Nma heeft helaas eerdere plannen ter zake afgewezen. Al eerder heeft de SGP in dit licht de vraag gesteld of de Nma-regels wel voldoende toegesneden zijn op crisissituaties. Ligt hier niet het grote probleem? Leidt deze ontoereikende regelgeving er nu niet toe, dat een bedrijfstak met merendeels kleinere ondernemers richting de afgrond wordt geduwd? Is de minister het met mij eens, dat de regels rond de mededinging in crisistijd moeten kunnen worden verruimd? Dat er ontsnappingsclausules zouden moeten bestaan?

 

Vooralsnog is in ieder geval de feitelijke situatie, dat het tijdelijk aan de vloot onttrekken van schepen niet collectief kan worden georganiseerd. Wat uiteraard wel mogelijk is, is dat  scheepseigenaren, in samenwerking met de banken en de rijksoverheid, op individuele basis besluiten het schip stil te leggen. De SGP is blij dat hiertoe door het zogenoemde transitie comité Binnenvaart concrete voorstellen zijn gedaan. Deze voorstellen vergen echter ook steun van de minister. Zo moet er een nationale sloopregeling komen. De kosten hiervan moeten worden gedragen door het bedrijfsleven zelf. Is de minister echter bereid om dit bedrag – 200 miljoen – voor te financieren? Is de minister voorts bereid om in Europa de situatie van een ernstige marktverstoring te berde te brengen?

 

Strategie

Vz. Het transitie comité heeft een concrete overbruggingsstrategie gepresenteerd. Naast het genoemde punt van sanering, liggen er ook voorstellen voor structuurversterking, capaciteitsreductie en een verantwoorde omgang met de overgangsbepalingen van de ROSR.

Kortheidshalve vraag ik graag een heldere reactie op deze gepresenteerde voorstellen.

 

In die reactie beluister ik vooral graag welke financiële bijdrage het Rijk zelf zou willen verschaffen. Indien de binnenvaartsector bijvoorbeeld met de banken zou kunnen afspreken dat schepen die technisch failliet dreigen te gaan tijdelijk uit de vaart worden genomen, is de rijksoverheid dan bereid een deel van de kosten daarvan te dragen en/of voor te schieten? Welke mogelijkheden liggen hier?

Limburg

Vz. Een paar concrete puntjes.

Op onder meer de Maasroute zal stevig worden bezuinigd op de sluisbediening. Dat betekent grote economische schade voor de sector, die al in een crisis verkeert. Bovendien belemmert dit de doelstelling om zoveel mogelijk vervoer over water te realiseren. Penny wise, pound foolish. Ik steun van harte de oproep van de provincie Limburg om de bezuinigingsdoelstelling op een intelligentere manier te behalen.

Keuringsleeftijd

Vz. Ik dank de minister voor haar reactie op mijn vragen over de keuringsleeftijd in de beroepsvaart. Ik begrijp dat dit een internationaal vervolg krijgt en dat de minister zich gaat inzetten voor concrete resultaten. Wij blijven graag op de hoogte van de voortgang.