10 juni 2015

Boko Haram

SGP wil slachtofferhulp ontvoerde meisjes Nigeria

Minister Koenders heeft eerder hulp toegezegd aan slachtoffers van Boko Haram na een werkbezoek van Kees van der Staaij aan Noord-Nigeria. Die toezegging richt zich op steun voor schoolmeisjes die ontsnapt zijn aan hun Jihadistische ontvoerders. Inmiddels ligt de uitvoering hiervan bij minister Ploumen. De SGP is daar blij mee, maar heeft wel vraagtekens over de capaciteit en langetermijn van deze steun.

Van der Staaij:  ‘Wij zijn dankbaar voor de eerste stappen die gezet worden in hulp aan deze schoolmeisjes. Mijn vraag is welke follow up dergelijke programma’s krijgen, met name voor de ontvoerde meisjes die eigenlijk nauwelijks een toekomst hebben in hun eigen land. Psychische hulp alléén is voor hend niet toereikend. Welke perspectief kan deze slachtoffers voor de langere termijn worden geboden? Heel graag blijven wij op de hoogte van de uitkomsten van de Top op dit onderdeel. Ook ben ik benieuwd welke aanvullende steun Nederland op dit terrein kan leveren, bijvoorbeeld als het gaat om uitbreiding van capaciteit.