2 maart 2015

Brabant kan op de SGP rekenen

“Veiligheid eerst. Dat was, is en blijft de lijn van de SGP. Zonder veiligheid kom je aan andere overheidstaken niet eens toe. Om die reden heeft de SGP in de afgelopen jaren bij het kabinet extra geld weten vrij te maken voor de veiligheid van de burgers: voor Defensie 100 miljoen structureel en voor binnenlandse veiligheid 30, oplopend tot 45 miljoen. Het Defensiegeld is bestemd voor de slagkracht van het leger. Ook de mensen in Brabant profiteert hiervan. Denk aan de helikopters in Woensdrecht en Gilze Rijen.”

Dat zegt SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij vanavond in Sprang-Capelle. Van der Staaij is daar in het kader van de verkiezingen voor de Provinciale Staten 18 maart.

De SGP-inzet voor Defensie is niet eenmalig. Het gaat om een trendbreuk. Die is er nu, mede als gevolg van de gebeurtenissen in het Midden-Oosten en Oekraïne. De begroting zal de komende jaren een opwaartse trend laten zien. Van der Staaij: “De vijand is nog springlevend! Op verzoek van de SGP wordt nu nagegaan wat nodig is en welk budget daar bij past. Dat is bittere noodzaak omdat anderen makkelijk op Defensie korten als er ergens anders weer geld nodig is.”

Veiligheid is ook iets van dichtbij. De SGP wil meer agenten buiten de grote steden en de Randstad. Extra agenten op het platteland zijn hard nodig. “Nu lijkt het erop dat Den Haag een inbraak in Amsterdam erger vindt dan diefstal van een tractor of vrachtwagen in Brabant. Dat is niet zo. Geen achterstelling van het platteland dus. Brabant kan wat dat betreft op de SGP rekenen!” zegt de SGP-voorman.