7 september 2016

Campagne over abortus

Een aantal hulporganisaties, gesteund door ChristenUnie en SGP, heeft een crowdfundingsactie gelanceerd om radiospotjes te kopen. Die spotjes zijn bedoeld om bewustwording te creëren over abortus. De samenwerkende organisaties vinden dat er te weinig gesprek is over abortus in Nederland. De reclamecampagne moet de ‘week van het leven’ van 7 tot 12 november ondersteunen.

Organisaties lanceren website voor campagne over abortus.

www.weekvanhetleven.nl


Begin van dit jaar heeft TNS NIPO onderzoek gedaan naar de houding van Nederlanders rond abortus. Uit dit onderzoek blijkt dat doorsnee Nederlanders veel genuanceerder over abortus denken dan politici. Tegelijk werd duidelijk dat er weinig kennis aanwezig is over de abortuspraktijk. Veel mensen weten bijvoorbeeld niet dat in Nederland 1 op de 7 zwangerschappen in abortus eindigt. Ook wil 80 procent van de Nederlanders onafhankelijke voorlichting voor mensen die abortus overwegen. Nu verzorgen de abortusklinieken deze voorlichting zelf.

Esmé Wiegman (NPV) is voorzitter namens de gezamenlijke organisaties:
‘Het is een heftig thema, zeker voor mensen die ermee te maken hebben (gehad). Abortus roept veel emoties op. Het abortusdebat is tot nu toe vooral vanuit een pro en contra-kamp gevoerd. Met een aantal organisaties willen we opening geven voor een gesprek over abortus. Niet door een herhaling van zetten door uitgesproken voor- en tegenstanders, maar door open vragen te stellen en op verrassende wijze ruimte te geven aan gevoelens, ideeën en feiten. Dat gebeurt in de week van het leven, in november. Deze week start een actie om geld in te zamelen voor een mediacampagne via radio en YouTube-reclame, mogelijk ook met abri's. We hopen dat deze campagne echt wat zal losmaken.’

Kees van der Staaij: ‘Wij steunen de crowdfundingsactie van harte. Abortus is een groot taboe-onderwerp. En meisjes en vrouwen die het ondergaan, worstelen vaak nog jarenlang met de gevolgen. De SGP zet graag in op onafhankelijke voorlichting aan vrouwen die ongepland zwanger zijn.’

Op de website www.weekvanhetleven.nl kunnen mensen stemmen op drie verschillende concepten voor campagnes. Het winnende concept wordt omgezet in radiospotjes, mogelijk aangevuld met stationsreclame en internetspotjes.