11 september 2013

Christenvervolging

SGP: Kabinet moet geloofsvrijheid weer speerpunt maken

Van der Staaij: “Stille religieuze zuivering in Arabische wereld”

Minister Timmermans moet geloofsvervolging speerpunt van het beleid maken. Die oproep doet SGP-leider Van der Staaij aan zijn PvdA-collega Servaes. De SGP-voorman hoopt dat te doen tijdens een debat met de PvdA-buitenlandwoordvoerder over de Arabische lente in Utrecht. Thema: Arabische lente: droom of nachtmerrie?

Van der Staaij wijst erop dat onder druk van de radicale islam en de chaos in sommige landen na de ‘Arabische Lente’, christenen systematisch verdwijnen uit het Midden Oosten en de Arabische regio. Van der Staaij spreekt in dit verband van een “stille religieuze zuivering”. “Palestijnse christenen zijn vrijwel geheel verdwenen. In Egypte krijgen de Kopten slag na slag. In Irak zijn sinds 2010 ruim 1 miljoen van de 1,5 miljoen christenen weggevlucht. De exodus van christenen uit Syrië is op dit moment in volle gang.”

Internationaal gezien krijgt deze “religieuze zuivering” bitter weinig aandacht. Van der Staaij: “De angst om islamitische landen voor het hoofd te stoten zit er diep in. Door die angst mogen we ons niet laten leiden. Nederland en de EU moeten wat de SGP betreft hun financiële steun aan deze landen strikt afhankelijk maken van de zorg die wordt betoond aan religieuze en kwetsbare minderheden.”

Van der Staaij doet ook een oproep aan  maatschappelijke organisaties. Hij wijst erop dat we er niet zijn met het afdwingen van goede wetten en verdragen. “Op papier is het allemaal mooi geregeld, maar waar het om gaat is verdraagzaamheid in de ‘hearts and minds’ van de burgers. Verandering moet van onderop komen, en juist daar ligt een belangrijke taak voor allerlei maatschappelijke en ontwikkelingsorganisaties.”

Gegevens debatbijeenkomst:
Datum: 11 september 2013, 19.45–21.45 uur