16 oktober 2013

Debat begrotingsafspraken

Het was somber weer, vorige week, toen de gesprekken op het ministerie van Financiën werden gevoerd over de begroting van 2014. Veel regen en wind. Maar toen vrijdagavond de begrotingsafspraken rond kwamen, veranderde het weer al snel. De volgende dag begon met een stralende zon.
Ik zou niet durven om hier een verband te veronderstellen - al was het maar omdat het de dag daarna weer bar en boos was. In ons land is niets onvoorspelbaarder dan het weer. Maar op plaats twee staat de politiek….

Nee Voorzitter, deze begrotingsafspraken zullen niet in een keer zorgen voor economische zonneschijn,
Ze zullen niet ineens een fantastische banengroei opleveren,
Ze zullen evenmin in één klap het grote gat in de staatsbegroting dichten.

Maar de SGP is er in alle bescheidenheid wél van overtuigd dat deze begrotingsafspraken ‘goed nieuws’ zijn.

Een politieke ‘shutdown’ is wel het allerlaatste waar burgers en bedrijven op zitten te wachten. Was het niet de president van de Nederlandse Bank die nog maar kort geleden waarschuwde dat de politiek het economisch herstel wel eens in de weg zou kunnen staan?

Mijn oproep is en blijft: ‘Laat deze Tweede Kamer zijn werk afmaken’.
Wij genieten van verkiezingscampagnes, wij houden van verkiezingsdebatten. Maar wij merken wel dat veel kiezers er wél genoeg van hebben om steeds weer voortijdig naar de stembus te worden geroepen. Zij willen duidelijkheid. Zij willen daadkracht.
Deze begrotingsafspraken dragen bij aan het wegnemen van onzekerheid, aan het bouwen aan vertrouwen. Dat noem ik goed nieuws.

De nieuwe plannen brengen belangrijke bijstellingen in de plannen die op Prinsjesdag werden gepresenteerd.

Tijdens de algemene politieke beschouwingen na Prinsjesdag nam ik u mee op werkbezoek naar dat gezin in Scherpenzeel of in Medemblik, met drie schoolgaande kinderen. Ik ben blij dat ik tegen die gezinnen kan zeggen: “Het is gelukt om aan veel van jullie zorgen tegemoet te komen. Julie hoeven die 900 euro kinderbijslag níet in te leveren. En die dure rekening voor schoolboeken krijgen jullie ook niet gepresenteerd.”

De SGP is de gesprekken ingegaan met de wens om gezinnen meer te ontzien, om te voorkomen dat alleenverdieners er weer hard op achteruit gaan. Wij hebben ons ervoor ingezet, dat van elke extra verdiende euro minder aan de schatkist hoeft te worden afgedragen.
Op deze terreinen worden stappen gezet. Daar tellen we onze zegeningen.

Goed nieuws is het ook dat er meer geld beschikbaar komt voor de mantelzorg, dat de toeslag voor alleenverdieners met een gehandicapt kind behouden blijft, dat niet getornd wordt aan de regeling voor weduwen en wezen.
Heel blij zijn we er ook mee dat er eindelijk meer geld komt voor Defensie, voor de Nederlandse militairen, in plaats van dat er een nieuwe plundertocht volgt om de toch al magere defensiekassen leeg te graaien. Hopelijk is dit een trendbreuk!

Een goede zaak is ook het verlaagde BTW-tarief voor onderhoud en renovatie in de bouw, de investeringen in innovatie en onderwijs, de arbeidsmarktmaatregelen.

De SGP beseft dat de zon niet overal tegelijk kan schijnen. Ik weet dat er nog veel te wensen overblijft. Wat in jaren is scheefgegroeid, is niet in één enkele week recht te trekken. Mag ik twee dingen noemen, waarop ik graag een nadere reactie van het kabinet hoor?

1. de collectieve lastendruk is veel en veel te hoog. Wij zien graag dat er nu al verder vooruitgekeken wordt naar mogelijkheden voor lastenverlichtingen voor burgers en bedrijven en naar het snijden in de overheidsuitgaven op de langere termijn. Welke mogelijkheden ziet het kabinet daarvoor?

2. De nadruk op ‘meer werk en meer banen’ is prima. Maar in de huidige economische modellen en fiscale maatregelen missen we een uitdrukkelijke waardering voor zorgtaken. We moeten de werkelijkheid niet in de beperkte economische modellen proppen, maar die modellen meer laten aansluiten op de echte werkelijkheid. Meewegen hoe waardevol het is als mensen werk maken van zorg voor elkaar.

Tot slot nog dit. We hebben het veel over hervormingen op de arbeidsmarkt, over het onderwijs, over het saneren van de overheidsfinanciën. Allemaal heel belangrijk. Maar laten we ons daar niet blind op staren. Er is meer dan belastingdruk. Er is meer dan koopkrachteffecten. Er is meer dan ramingsbijstelling.
De SGP zal blijven zeggen: de mens leeft niet bij brood alleen!

Tijdens de algemene beschouwingen drie weken geleden had ik het over een strandwandeling in Scheveningen. Die wandeling liep uit op een bezoek aan een zeker pretpaleis op de pier. Met een wietplantage, en megagroot gokpaleis. Ik weet niet of u in alle hectiek vorige week het nieuws gevolgd hebt? Vorige week stond in de krant dat de pier gesloten moest worden. De pier is in verval geraakt. Te gevaarlijk geworden.
Het goede nieuws is dat deze abrupte sluiting hoop biedt voor een hele grondige hervorming. En als er goed gereformeerd wordt, dan knapt iedereen daar van op.

Mijn bijdrage aan de algemene beschouwingen eindigde ik met een verwijzing naar de ark van Noach. Concreet - geen houding van: na ons de zondvloed. Integendeel! Oog voor de regenboog. Verbondenheid en trouw aan elkaar. Betere bescherming van kwetsbaar leven. Veel meer oog voor Gods goede geboden.
Dat zijn geen zaken om met de voet tussen de deur af te dwingen. Maar we zullen niet moe worden om óók op die broodnodige morele en geestelijke hervormingen met klém, en overtuíging aan te dringen.