15 mei 2013

Debat Weekers

De eerste termijn heb ik stevig neergezet. Ik vind dat essentieel omdat het om de vertrouwensvraag gaat. Maar ook omdat deze vorm en mate van fraude, zoals door Bulgaren, niet voor dient te komen. Mensen die eerlijk hun belasting betalen moeten ervan verzekerd zijn dat hun geld niet verdwijnt in zakken waar het niet hoort.

In de eerste termijn had ik één echte vraag: heeft de staatssecretaris het in het verleden en het heden zo georganiseerd dat

1. signalen snel genoeg doorkomen tot op het hoogste niveau als er iets mis gaat en
  2. hij of zijn organisatie voldoende maatregelen nemen als het mis gaat.

Op het eerste punt heeft de staatssecretaris aangegeven dat signalen niet snel genoeg doorkwamen. Het was wenselijk geweest als het rapport dat in april 2012 beschikbaar was snel bij hem was gekomen. Helaas was het zo georganiseerd dat het lang duurde. Wij waarderen dat de staatssecretaris deze tekortkoming erkent en gaan ervan uit dat zo snel mogelijk gerepareerd wordt. Dat is essentieel om het vertrouwen te hebben dat een vergelijkbare situatie zich niet weer voordoet.

Op het tweede punt geeft de staatssecretaris aan dat mogelijk eerder maatregelen zouden zijn genomen als de informatie eerder beschikbaar was op hoog niveau. Feitelijk betekent dat dat idealiter eerder meer maatregelen zouden zijn genomen. Het is goed dat de staatssecretaris nu de informatie beschikbaar is stelt dat de maat vol is. Dat geeft vertrouwen in voldoende urgentie. Later bespreken we de inhoud van de maatregelen in een apart debat. Maar er liggen wel stevige voorstellen die kunnen helpen dit soort fraude te voorkomen.

De SGP fractie heeft ook aangegeven dat de communicatie van de staatssecretaris beter moet. Door de manier van communiceren is een beeld ontstaan van een staatssecretaris die niet adequaat optrad. De Kamer werd niet snel en als eerste geïnformeerd. De staatssecretaris heeft toegezegd dat de communicatie in de toekomst adequaat zal zijn.

Alles afwegende ziet de SGP fractie geen reden het vertrouwen in de staatssecretaris op te zeggen.