11 april 2013

Deutsche Bank

Enkele weken geleden heeft SGP-Kamerlid Dijkgraaf zijn grote zorgen  uitgesproken over de situatie van Nederlandse ondernemers die dankzij de door ‘Brussel’gedwongen verkoop van  ABN aan Deutsche Bank over moesten stappen naar Deutsche Bank. . Nu blijkt dat deze bank een groep van 18.000 klanten daadwerkelijk wil lozen.

De bezorgdheid van de SGP richt zich voornamelijk op de boeteclausule die hierbij van toepassing is. De partij heeft daarom Kamervragen gesteld. Deze richten zich onder meer op de verantwoordelijkheid van de regering. De SGP heeft de minister opgeroepen de vragen met spoed te beantwoorden vanwege de grote onzekerheid voor ondernemers.

Schriftelijke vragen van het lid Dijkgraaf (SGP) aan de ministers van Financiën en Economische Zaken over de berichten waaruit blijkt dat Deutsche Bank Nederland 18000 rekeninghouders loost?

1. Heeft u kennis genomen van de berichten waaruit blijkt dat Deutsche Bank Nederland 18.000 rekeninghouders, zowel particulieren als zakelijke klanten, loost met de melding dat "Deutsche Bank niet de geschikte bank voor u is."?
  2. Vindt u het met mij onacceptabel dat Deutsche Bank Nederland deze klanten op straat zet, en daarbovenop ook nog steeds een boete blijft eisen, gelet op de uitspraak van de topman van de bank: 'Ik kan dat niet kwijtschelden, want het zijn financieringskosten die wij gemaakt hebben. Dan schrijf ik een blanco cheque uit. Als boeterente moet worden betaald, kijken we of we daar uit kunnen komen'? Bent u het met mij eens klanten van banken niet de dupe mogen worden van het eenzijdig wijzigen van de voorwaarden en dat alle klanten die nu gedwongen worden te vetrekken alsnog boetevrij moeten kunnen vertrekken naar een andere bank? Welke middelen heeft de minister of DNB om de bank hiertoe te dwingen?
  3. Waarom komt Deutsche Bank haar toezegging aan LTO niet na om leningen, indien nodig, te verlengen? Is dat geen extra reden om klanten boetevrij te laten vertrekken?
  4. Hoe beoordeelt u de volgende uitspraak van de topman in het licht van de gedwongen overstap van de 28.000 klanten van ABN Amro, een portefeuille die de staatsbank op last van ’Brussel’ moest verkopen: ‘Wij zijn dus niet de juiste bank voor het merendeel van deze klanten. Zij hebben een andere aanpak en andere systemen nodig, een andere bank. Met 5000 klanten, die goed zijn voor 65 procent van de inkomsten, willen we door. Die passen bij waar wij als bank goed in zijn'? Erkent de minister dat er bij de gedwongen verkoop destijds fouten zijn gemaakt en dat het onverstandig was 17 regiokantoren van ABN en de Hollandse Bank Unie te verkopen aan Deutsche Bank? Welke maatregelen neemt de Nederlandse overheid om de door deze fout getroffen bedrijven en particulieren te compenseren voor de geleden schade, zoals de boete?
  5. Heeft u contact naar aanleiding van het recent gevoerde Algemeen Overleg met de Kamer nog gehad met Deutsche Bank Nederland? Wat heeft dit contact opgeleverd?
  6. Bent u bereid – gezien de onzekerheid in de markt – deze vragen met spoed te beantwoorden, en deze uiterlijk dinsdag 16 april om 12:00 uur naar de Kamer te zenden?