3 februari 2014

Eindelijk duidelijkheid

“Het is goed dat er eindelijk duidelijkheid komt op het dossier van de Wet Werk en Bijstand en de Participatiewet. De SGP beschouwt dat als winst, na jarenlange stilstand en stagnatie wat betreft de positie van mensen met een beperking.” Dat zegt SGP-kamerlid Dijkgraaf naar aanleiding van de afspraken die gemaakt zijn tussen het kabinet, de coalitiepartijen en de C3, D66, CU en SGP.

De SGP is blij met de gemaakte afspraken.

Daardoor:
- hoeven alleenstaande ouders met jonge kinderen in de bijstand niet verplicht te solliciteren, zodat zij voor hun kinderen kunnen zorgen;
- gaan de herkeurde Wajongers met arbeidsvermogen niet over naar de bijstand, zodat zij niet geconfronteerd worden met maatregelen zoals de partner- en vermogenstoets die voor hen financieel erg negatief uit zou kunnen pakken;
- krijgen mantelzorgers een betere positie, omdat mantelzorg als tegenprestatie gaat gelden.

Winstpunten zijn verder:
De invoering van de WWB wordt uitgesteld naar 1 januari 2015, zodat die gelijk oploopt met de invoering van de participatiewet.
Gemeenten krijgen meer beleidsvrijheid, waardoor de uitvoerbaarheid van de wetten verbetert.
De kans op banen voor mensen met een beperking neemt toe doordat loonschalen op 100% wettelijke minimumloon geborgd worden.