17 juni 2015

Gericht investeren in Defensiematerieel

Onze krijgsmacht staat er niet goed voor. Na de vele analyses, maar zeker ook na het recente Algemene Rekenkamerrapport is dat meer dan duidelijk. Onze militairen betalen de prijs voor jarenlang politiek opportunisme en kortetermijndenken. Het gaat er nu om hoe we het leger weer in topconditie kunnen krijgen.

Vandaag spreken we over de problematiek van tekort schietend materieel. Ik wil de minister oproepen om snel en gericht te investeren; om de geconstateerde beperkingen zo spoedig mogelijk weg te werken.

En nee, dan gaat het dus niet om uitvoering van de motie-Van der Staaij. Dat komt later. Die motie heeft het over de toekomst, over de langere termijn. Ik heb het over de problemen van vandaag. Hoe gaan we die oplossen? Maakt de minister deze knip ook?

We moeten er wat mij betreft snel mee ophouden om verwijzingen naar de toekomstige uitvoering van de motie-Van der Staaij als een soort bezweringsformule te gebruiken rond acute problemen. Zo is die zeker niet bedoeld. In de media hebben we al wat bedragen zien rondspringen voor Defensie in 2016. Zet dat echt voldoende zoden aan de dijk?

Ik kan me niet voorstellen dat daarmee de huidige beperkingen adequaat worden opgevangen en dat er daarmee ook nog eens genoeg geld is voor uitvoering van de motie van der Staaij.

Hoe gaat de minister dit oplossen?

Vast zetten

In Denemarken hebben ze inmiddels het mechanisme om Defensiebudgetten voor jaren vast te zetten. Dat is een goede zaak. Daarmee maak je het defensiebudget politiek resistent. Kunnen wij daar ook naar toe, zo vraag ik de Minister? Bijvoorbeeld naar tienjarige afspraken?

Onderzeeboten

Ik was verrast door de brief over de onderzeedienst. Een meevaller, want in 2012 bepleitte de PvdA in haar verkiezingsprogramma nog voor het opheffen van de onderzeebootdienst.
De onderzeebootdienst is voor Nederland buitengewoon cruciaal. Ook in het licht van NAVO-taken. Het is positief dat de minister hierin fors wil investeren met maar liefst 6 boten. Tegelijkertijd moeten we ons de omvang van deze ambitie realiseren. We spreken over een investering van zo’n 5 miljard euro. Waar komt dit budget vandaan? Wat betekent dit voor andere krijgsmachtonderdelen die momenteel ook worden uitgewoond? Ik zeg dit mede in het licht dat de praktijk zal uitwijzen dat we niet genoeg zullen hebben aan 37 JSF’s…. Hoe gaan we dit financieel rechtbreien? We hebben het hier over een complex megaproject.

Mede in verband met het zoeken van partnerlanden en de nauwe samenwerking met bedrijfsleven wordt al gauw de associatie met het JSF-project gelegd. (Ik wilde maar geen parallellen trekken met de Fyra…). Ook bij de onderzeeboten wordt er niet van de plank gekocht. Het zou mooi zijn als dit project soepeler kan verlopen en we lering trekken uit het eindeloos slepende besluitvormingsproces rond deze jachtvliegtuigen. Hoe borgt de minister dit?

Verkoop

De minister maakt melding van de verkoop van 5 pantservoertuigen. Kan zij met de hand op haar hart toezeggen dat deze voertuigen inderdaad volstrekt overtollig zijn, nu en op de langere termijn? Ondanks de tekorten op het gebied van transportcapaciteit? Dat er beduidend meer budget voor defensie moet komen, is voor de SGP een feit. Ik hoor graag of de Minister dat ook zo ziet.