31 maart 2017

Gevluchte Eritreeërs op vakantie naar Eritrea?

Volgens berichten uit de Telegraaf gaan er ieder jaar honderden Eritreeërs, die als vluchteling ons land zijn binnengekomen, op vakantie naar Eritrea. Voor de SGP geeft dat reden om vragen te stellen aan de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie.

Schriftelijke vragen van het lid Keijzer (CDA), Sjoerdsma (D66) en Bisschop (SGP) aan de staatsecretaris van V&J over dit bericht "Zorgeloos in Eritrea" Telegraaf, 30 maart 2017.

1. Bent u bekend met dit bericht?

2. Bent u van mening dat mensen die vluchten voor oorlog en repressie bescherming verdienen maar dat wanneer iemand vrijwillig terugkeert naar het land waaruit gevlucht is, er redenen zouden kunnen zijn om vast te stellen dat de asielgrond is komen te vervallen conform Vreemdelingenwet artikel 32(1)(c) of enige andere rechtsgrond? Kunt u dit verder toelichten?

3. Deelt u de conclusie van de Telegraaf dat Eritreeërs met een vluchtelingenstatus op vakantie zijn gegaan naar Eritrea? Zo nee, waarom niet?

4. Kunt u voor de afgelopen drie jaren aangeven wat het inwilligingspercentage is geweest voor asielzoekers uit Eritrea? Hoe zijn deze hoge percentages te rijmen met voornoemde berichtgeving?

5. Hoe controleert u of Eritreeërs naar hun moederland terug gaan? Hoe lopen de afspraken met landen als België en Duitsland om te controleren of Eritreers van vliegvelden aldaar vertrekken naar Eritrea?

6. Van hoeveel Eritreeërs is de verblijfsvergunning de afgelopen drie jaar ingetrokken en zo ja, in welk jaar is dat gebeurd?

7. Indien er geen verblijfsvergunning van Eritreeërs zijn ingetrokken wat is daar dan de oorzaak van?

8. Bent u bereid om te achterhalen welke Eritreeërs de afgelopen jaren via Nederlandse dan wel buitenlandse vliegvelden vertrokken zijn naar Eritrea of vliegvelden in Eritrea omringende landen voor vakantie? Zo neem waarom niet?