14 februari 2014

Ik hou van trouw

Liefdesverklaring aan trouw

Stel je eens voor dat ‘Den Haag’ tegen de mensen in Loppersum zou zeggen: “Als jullie huizen schade oplopen door aardbevingen, dan moet dat natuurlijk hersteld worden. Daar willen we graag aan meebetalen. Maar wij gaan níks doen aan de fundering van de huizen, dat gaat te ver. Daar kunnen we niet aan beginnen. Dat is uw eigen zaak. Dat is privé.

Iedereen zou daar schande van spreken. De commentaren zouden niet misselijk zijn: dat is slechts symptoombestrijding, terwijl de werkelijke oorzaak níet wordt aangepakt!
U zult begrijpen, met die reactie ben ik het helemaal eens.

Maar nu een ander verhaal. Er zijn voortdurend stevige aardbevingen in relatieland. Niet alleen in Groningen, maar in heel Nederland. De fundering van relaties, te weten liefde en trouw, houdt het niet meer. Huizen storten in. Ouders in ontreddering, kinderen in de knel. Drama’s!

De maatschappelijke is enorm. Jeugdwerkers, psychologen, notarissen en advocaten, scheidingsbemiddelaars en heel veel andere mensen hebben hun handen er dagelijks vol aan om de emotionele schade zoveel mogelijk op te ruimen en de zaken financieel en juridisch te regelen. Heel waardevol allemaal, maar het is helpen achteraf, na de aardbeving.

Mijn hartenkreet is dan ook: wanneer gaan we ons nu eens druk maken over het voorkómen van die aardbevingen, in plaats van het achteraf puin te ruimen? Liefde en trouw worden stelselmatig ondermijnd – en we staan er als zogenaamd moderne en mondige mensen bij, en kijken ernaar.

Heel concreet. Neem de media. In radiospotjes wordt, alsof het de normaalste zaak van de wereld is, gewoon reclame gemaakt voor het bedriegen van de partner en de kinderen. Puur en alleen om er geld mee te verdienen wordt gesteld dat trouw tussen mensen saai is en dat bedrog van de partner lekker spannend. Bedrog wordt aangeprezen, trouw afgeserveerd.

Ook op een andere manier worden aardbevingen in de hand gewerkt. Het lijkt heel onschuldig, vriendelijk zelfs en niet kwaad bedoeld, maar is evengoed schadelijk. Dat is de zoetige boodschap van een romantisch liefdesideaal, waarin je de ander zwijmelend in de ogen kijkt en tot in lengte van dagen weet: dit is de ware, en we leven lang en gelukkig.

Het zou goed zijn als we de schadelijkheid van deze verkeerde voorstelling van zaken ook eens onomwonden zouden erkennen. ‘Den Haag’ kan zich niet blijven verschuilen achter het zogenaamde argument dat de overheid daar niets mee te maken heeft. Dat heeft ‘Den Haag’ namelijk wél. Want ‘Den Haag’ moet dag in dag uit opdraaien voor de schade die het gevolg is van alle aardbevingen in huwelijken en gezinnen.

Iedereen weet: met een paar maatregelen uit Den Haag is het tij niet te keren. Maar dat is geen vrijbrief om dan maar niets te doen en de maatschappij in het honderd te laten lopen. Er zou al heel wat gewonnen zijn als politici eens gewoon de moed hebben de werkelijkheid onder ogen te zien. Als opiniemakers ook eens het lef zouden hebben om helder stelling te nemen. Als de trendsetters en spraakmakers van deze tijd hun best zouden doen om het goede voorbeeld te geven.

Reclame voor overspel en bedrog mensen maakt veel kapot. We zien om ons heen de ellende van ongelukkige huwelijken en scheidingen. We  zien óók dat kinderen opbloeien in stabiele relaties waar liefde en trouw worden vóórgeleefd. Het gezin als hoeksteen van de samenleving is een klassiek fundament dat z’n waarde heeft bewezen. Daar moeten we ongelooflijk zuinig op zijn. Dat is geen romantiek a la carte, maar vraagt ook  bidden en werken om goed om te gaan met verschillen en goed te communiceren.

Laten we ook niet denken dat we aardschokken kunnen uitbannen. Dat is een illusie. Die zullen er altijd blijven. Dat is ‘eigen’ aan het menszijn. Daar moeten we dus rekening mee blijven houden.

Wat we kunnen en moeten is het huis onderhouden en aardbevingsbestendig maken.
Laten we daar met vreugde en creativiteit werk van maken. Dat betekent dat het óók belangrijk is dat er laagdrempelig en vroegtijdig hulp beschikbaar moet zijn bij de eerste aardschokken. Als je huis eronder lijdt en er breuken ontstaan, is het zaak daar tijdig een goede aannemer bij te halen en niet te wachten tot de brokstukken naar beneden vallen. Een goede aannemer bekijkt hoe hij het huis schokbestendiger kan maken, en die werkt zeker niet toe naar de conclusie dat het huis onbewoonbaar is. In het trouwboekje moet niet het formulier zitten om de scheiding te kunnen aanvragen, maar een tip voor goede websites of cursussen om je relatie te onderhouden en te versterken.

Tot slot. Hoe komt het dat we Groningen goed op het netvlies hebben? De Groningers gaven luid en duidelijk aan wat hen dwarszat en waarvoor zij zich sterk willen maken.
Laten we die weg ook inslaan als het gaat om het versterken van liefde en trouw.
De fundamenten moeten worden versterkt, het relatiehuis moet schokbestendiger worden gemaakt. Dat kóst energie, maar gééft ook heel veel energie. Het krampachtig najagen van eigen geluk stelt uiteindelijk teleur. De inzet om anderen gelukkig te maken geeft uiteindelijk veel meer levensvreugde. Gelukkig maar.

Kees van der Staaij