20 juni 2012

Inzet voor land- en tuinbouw

Vanmorgen presenteerde de SGP de speerpunten uit haar programma voor de komende verkiezingen. De SGP heeft zich altijd sterk gemaakt voor de agrarische sector. Dat blijft haar inzet.

Elbert Dijkgraaf, huidig landbouwwoordvoerder en nr. 2 op de kandidatenlijst: “Zeker nu verschillende landbouwwoordvoerders uit de Kamer zullen vertrekken, doe ik er graag een schepje bovenop. De SGP is trots op de Nederlandse agrarische sector. Om de economische crisis te lijf te gaan, hebben we boeren, tuinders en alle bedrijvigheid om deze ondernemers heen, hard nodig. Het is echter geen rozengeur en maneschijn. Daar draaien we niet omheen. Wij willen daarom dat de afschaffing van het accijnsvoordeel voor rode diesel van tafel gaat. Lastenverzwaringen voor boeren en tuinders moeten vermeden worden. Een belangrijk knelpunt is ook de overname van bedrijven door jonge boeren. Daar blijven we ons voor inzetten. Geen toekomst zonder jonge boeren. De SGP wil ook dat de NMa meer ruimte gaat bieden voor samenwerking tussen agrarische bedrijven. De machtspositie van boeren in de keten kan en moet versterkt worden.”
Veel landbouwbeleid komt vanuit Brussel. Elbert Dijkgraaf: “Hervormen van het Europees landbouwbeleid is prima, maar het moet voor boeren wel werkbaar blijven. Ze moeten mee kunnen schakelen. We zullen strijden tegen extra rompslomp rond bijvoorbeeld vergroening. Verder vinden we dat ook natuurregels werkbaar moeten worden. Teveel bedrijven staan op slot. Doelen en grenzen moeten niet heilig verklaard worden.”