26 november 2014

Justitie en radicalisering

Voorzitter, Met opvallend positieve toon zetten de bewindslieden de Beleidsagenda voor Veiligheid en Justitie in: ‘Sinds het aantreden van het kabinet in 2012 is Nederland veiliger geworden. Een daling van criminaliteitscijfers is absoluut goed nieuws. Een belangrijke vraag daarbij is en blijft hierbij steeds: ervaren burgers het ook zo? Onmiskenbaar zien we de laatste tijd vooral aandacht voor de sterke toename van het jihadisme en de dreiging hiervan ook op de Nederlandse samenleving, wat ook een gevoel van onveiligheid oplevert. Hoe gaat het kabinet hier mee om?

Openbaar ministerie

De SGP heeft zich sterk voor gemaakt ze zomer voor meer ruimte voor het Openbaar ministerie om jihadisme tegen te gaan. We kunnen immers de AIVD verder optuigen, maar zonder vervolgingscapaciteit komt er niets van terecht. De SGP is dan ook heel blij met het extra geld hiervoor.  Is de minister bereid er alles aan te doen om – bij onverhoopte toename van de dreiging – het Openbaar Ministerie hiervoor uitdrukkelijk de ruimte te geven?

Verzachting van de bezuinigingen is noodzakelijk. Het Openbaar Ministerie heeft een cruciale taak in de opsporing van misdrijven. Dat biedt ruimte om de uitvoering van de Veiligheidsagenda mogelijk te maken. Een aantal concrete punten ligt er nog. In dit jaar was er extra geld voor het OM om de werkvoorraden weg te werken. Hoe staat het daar nu mee? Is hetzelfde budget ook volgend jaar beschikbaar om plankzaken aan te pakken en voor verdere digitalisering?

Aanpak radicalisering

De aanpak van radicalisering vraagt ook veel van lokaal bestuur. Burgemeester Van Aartsen van Den Haag luidde onlangs de noodklok. Als een zo grote gemeente al niet goed raad weet met de situatie, dan vraagt dit om een duidelijke landelijke reactie. Hoe staat het daarmee.

De SGP is ook heel benieuwd naar de ontwikkelingen rond de strafrechtelijke aanpak van het vlaggen voor terroristische organisaties als Hamas en IS. De minister zou indringend volgen hoe de jurisprudentie zich ontwikkelt. Is daar al meer over te zeggen? Hoe weerbaar is onze rechtsstaat tegenover het promoten en vergoelijken van geweld en terreur? Welke mogelijkheden ziet het kabinet om terugkeerde jihadgangers steviger aan te pakken?

Antisemitisme

Dat ontwikkelingen in het buitenland ook gevolgen kunnen hebben voor de veiligheid, zien we ook terug in de afschuwelijke antisemitische voorvallen afgelopen zomer naar aanleiding van ontwikkelingen in het Midden-Oosten. De SGP vindt dat een actieve en gerichte bestrijding van antisemitisme nodig blijft. Wanneer kunnen wij in lijn met onze eerdere motie hierover een specifieke rapportage hierover verwachten?

In het achterliggende jaar zijn enkele al wat langer lopende kwesties aangepakt. Concreet denk ik dan de beveiliging van joodse instellingen, waar nu belangrijke stap is gezet: een goede zaak, al blijft het triest dat het nodig is.

Bestrijding mensenhandel

De SGP hecht ook zeer aan een actieve bestrijding van de moderne slavernij die mensenhandel heet. Hoe staat het met de bestrijding van de misstanden in de prostitutie? Wat leren wij van de ontwikkelingen in andere landen? De SGP is en blijft voorstander van het aanpakken van de klanten van prostituees, zoals in Zweden en in een aantal andere landen. Worden de resultaten van ons beleid nu ook vergeleken met dat van die landen? Wij zijn positief over de subsidieregeling waardoor extra geld beschikbaar is voor uitstapprogramma’s voor prostituees dat via een amendement vorig jaar geregeld is.

Moties

In de afgelopen tijd is uitvoering gegeven aan onze moties van vorig jaar rond vrijwilligerswerk gedetineerden en reintegratie ex-gedetineerden. Van betrokken organisaties horen wij nog wel de nodige knelpunten. Te weinig is er oog voor een betere samenwerking tussen maatschappelijke organisaties en de (gemeentelijke) overheid.

De medefinancieringseis zou wat robuuster invulling kunnen krijgen: meer eisen stellen aan de structurele financiele zelfredzaamheid en maatschappelijke wortels van betrokken organisaties. Een vraagpunt is ook of het geld dat voor 2014 bestemd was ook meegenomen kan worden naar het volgende jaar, omdat er anders te weinig tijd is voor goede uitvoering. Wij willen dit graag bepleiten.

Graag hoor ik van de staatssecretaris of hij deze knelpunten op wil lossen en ook in gesprek met de organisaties wil gaan om de uitvoering zo soepel mogelijk met zo min mogelijk administratieve lasten te laten verlopen.

Bij dit onderdeel vraag ik ook aandacht voor SOS-projecten, waarbij gevangenen geconfronteerd worden met de gevolgen van hun gedrag voor slachtoffers. Wil de staatssecretaris hier ruimte voor creëren binnen de bestaande kaders? Het immers belangrijk dat daders ook met slachtoffers geconfronteerd worden.

Illegale kansspelen

Later spreken we nog uitvoerig over de nieuwe Wet op de kansspelen, om het gokken via internet mogelijk te maken. De SGP vindt dit geen positieve ontwikkeling. Ik wil nu een vraag stellen over de strafrechtelijke aanpak van illegale kansspelen.  Bij een werkbezoek hoorden we dat de opsporing van illegaal gokken tekortschiet. Hoe gaat de regering dit verbeteren?

Drugsbeleid gemeenten

Over het drugsbeleid hebben we kort geleden nog uitvoerig gesproken. We kijken uit naar ruimhartige uitvoering van onze recent aangenomen moties hierover: extra maatregelen om het drugstoerisme tegen te gaan, het gemeentelijk handhavingsbeleid te verbeteren en preventie als extra criterium voor gemeenten toevoegen.

Gemeentelijke handhaving

Lokale handhaving is belangrijk. Het valt nu op dat de minister de vergoedingen aan gemeenten voor bekeuringen door buitengewone opsporingsambtenaren weghaalt. De SGP vraagt zich af of dit wel logisch is. Komt de handhaving hierdoor niet in de knel? Ziet het kabinet mogelijkheden om er met de gemeenten uit te komen?

Draagmoeders

De SGP vindt de antwoorden  op de vragen van PvdA en SGP over commercieel draagmoederschap wel erg afwachtend. Het is hard nodig dat het OM in actie komt wanneer er sprake is van (dreiging van) illegale praktijken. Hier moeten kinderen toch tegen beschermd worden. Hier is daadkracht nodig:  Drie jaar geleden is al toegezegd dat er overleg met het Openbaar Ministerie zou komen over aanscherping van de handhaving.  Nu blijkt er nog niets veranderd te zijn. Signalen moeten serieus opgepakt worden door de betrokken instellingen, gesignaleerd en zo mogelijk vervolgd worden.

Adoptie

Op het terrein van adoptie is er de afgelopen tijd weer discussie ontstaan naar aanleiding van diverse televisie-uitzendingen. De SGP bepleit een evenwichtig benadering: wees buitengewoon alert op misstanden en signalen van kinderhandel, maar voorkom anderzijds dat waardevolle mogelijkheden van adoptie en pleegzorg ten onrechte in een kwaad daglicht worden gesteld. Zeker bij jonge kinderen is het overigens ook een aandachtspunt dat hun privacy wordt gerespecteerd: ziet de staatssecretaris het ook als zijn taak om te bevorderen dat hun belangen ook uitdrukkelijk worden meegewogen bij televisie-uitzendingen? Een ander punt: adoptieprocedures van kinderen vanuit Congo lopen enorme vertraging op. Wil de staatssecretaris zich ervoor inzetten nodeloze vertraging tegen te gaan?

Asiel

De visie van het Europees comité voor sociale rechten heeft ons er opnieuw aan herinnerd dat er in Europa allerlei hoeders van de mensenrechten zijn. Inmiddels is een oerwoud aan goedbedoelde verdragen gegroeid, die getoetst worden door verschillende rechterlijke instanties. Naast het Europees verdrag voor de rechten van de mens hebben we niet alleen de richtlijnen van de Europese Unie, maar ook nog handvesten en internationale verdragen. Dat leidt soms tot verschillende interpretaties. Het is bijvoorbeeld opvallend dat zowel het Europees verdrag als het Europees handvest in het kader van de Raad voor Europa tot stand zijn gekomen, maar dat de uitkomsten bij het Europees Hof en het Comité uiteenlopen. De doelstelling van de Raad van Europa om eenheid tussen lidstaten te creëren wordt hiermee niet bepaald op de slimste manier bereikt. Hoe wil de regering bevorderen dat we een compacter en eenduidiger systeem krijgen?