3 april 2018

Kamermeerderheid: geen Europese Commissie met politieke ambities

Met steun van onder meer VVD en CDA was er vanmiddag een Kamermeerderheid voor een kritische Europa-motie. De Europese commissie sorteerde het afgelopen jaar duidelijk voor naar een uitgesproken politiek karakter. Dat bleek onder meer uit de toespraken van voorzitter Juncker en een waaier van commissievoorstellen. Zo groeit de Europese bemoeienis over kwesties die horen bij de individuele lidstaten.

Vanmiddag steunde een Kamermeerderheid een SGP-motie om vanuit het Parlement een kritisch signaal naar de Europese Commissie te sturen. Deze motie vormt wat de SGP betreft, een aansporing voor een kritischer kabinetsbeleid richting EU en Europese Commissie.

De SGP presenteerde eerder een kritische initiatiefnota over de inrichting van de EU.

Lees hieronder de motie Bisschop, Kamerstuk 22112, nr. 2520

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat het kabinet geen voorstander is van een politieke Europese Commissie;

overwegende dat de Europese Commissie, onder meer blijkens de toespraken van voorzitter Juncker en een veelheid aan Commissievoorstellen, vergaande politieke ambities en een buitengewoon politiek karakter ontwikkeld heeft;

voorts overwegende dat de Europese Commissie consequent de neiging vertoont om naar Europese oplossingen te zoeken voor kwesties die spelen in individuele lidstaten;

verzoekt de regering het politieke karakter van de Europese Commissie nadrukkelijk te evalueren, en dit thema te agenderen tijdens de besprekingen van het werkprogramma van de Commissie,

en gaat over tot de orde van de dag.

Bisschop