15 april 2015

Landbouwkas geen snoeppot voor Randstad

‘Landbouwkas geen snoeppot voor Randstad’

Nederland is één grote stad en daarom moet er geld uit de Europese landbouwpot naar stadsontwikkeling. Dat stelt minister Plasterk, maar wat de SGP betreft wordt dat voorstel snel weer opgeborgen.

‘Juist de agrarische sector draagt netto voor maar liefst 26 miljard bij aan de handelsbalans van Nederland’, zegt Elbert Dijkgraaf. ‘Zo’n belangrijk landbouwfonds is geen snoeppot om stedelijke problemen op te lossen.’ De SGP vindt dat minister Plasterk het landelijk gebied niet moet wegzetten als ‘stadsparken’. Elbert Dijkgraaf: ‘Dit getuigt van Randstedelijke arrogantie die geen recht doet aan de historie en ook niet aan het belang van de agrarische sector voor de Nederlandse economie.’

Met zijn collega Bisschop dient Dijkgraaf daarom een serie vragen in om duidelijkheid te waarborgen over de inzet van de landbouwfondsen.

1. Erkent u dat de zogenaamde ‘stadsparken’ aan de basis staan van de netto, positieve bijdrage van ongeveer 26 miljard euro van de agrarische sector aan de Nederlandse handelsbalans?
  2. Waar baseert u uw veronderstelling op dat Nederland op wereldschaal bekeken één stad met een grote hoeveelheid stadsparken is? Hebben deze zogenaamde stadsparken niet mogelijk gemaakt dat steden konden ontwikkelen in plaats van andersom?
  3. Richt uw inzet met betrekking tot vermindering van regels voor eigen initiatieven van bewoners en ondernemers zich, gelet op uw constatering dat Nederland op wereldschaal één stad is, niet alleen op de stedelijke gebieden, maar ook op het landelijk gebied?
  4. Is het juist dat u tijdens het Nederlandse voorzitterschap in wilt zetten op verschuiving van een deel van het budget voor het Gemeenschappelijke Landbouwbeleid (GLB) naar stedelijke ontwikkeling?
  5. Acht u financiering van stedelijke ontwikkeling, in het kader van subsidiariteit, een taak voor de Europese Unie?
  6. Welk deel van het budget voor het GLB zou u willen verschuiven naar stedelijke ontwikkeling?
  7. Waarom wilt u specifiek geld weghalen bij het GLB?
  8. Heeft u er rekening mee gehouden dat het GLB in tegenstelling tot andere beleidsterreinen volledig communautair is, dat al sprake is van bezuiniging op het GLB (per lidstaat) en dat het GLB belangrijk is voor een vitale agrarische sector, ook één van de motoren van de Nederlandse economie?
  9. Bent u bereid uw suggestie om tijdens het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie in te zetten op bezuiniging op het GLB ten faveure van stedelijke ontwikkeling te heroverwegen?