19 februari 2015

Meer agenten nodig

De SGP in de Tweede Kamer pleit voor meer agenten buiten de grote steden en de Randstad. Dat zegt Elbert Dijkgraaf tijdens een verkiezingsavond in Kampen.

Dijkgraaf: “Extra agenten op het platteland zijn hard nodig. Het is onaanvaardbaar als er bijvoorbeeld in Zwartewaterland of Hof van Twente te weinig agenten zijn. Diefstal van een vrachtauto of landbouwwerktuig in Overijssel is net zo erg als een inbraak in Amsterdam. Dat moet ook blijken uit de verdeling van de wijkagenten over het land. Nu eisen de grote vraagstukken van de bestrijding van jihadisme en grote criminaliteit zoveel aandacht op, dat er op het platteland geen agent te vinden is.”

Bij de invoering van de Nationale Politie nam de SGP het initiatief om het aantal wijkagenten te verhogen. Een wijkagent kent zijn dorp of wijk op zijn duimpje. Hij weet welke risico’s er zijn en welke problemen er spelen. Hij kent zijn buurt en de buurt kent hem. Op elke 5000 inwoners moet er minimaal één wijkagent zijn. Nog steeds wordt deze norm voor wijkagenten in een deel van Nederland niet gehaald. Naast Oost-Nederland, waar Overijssel onder valt, geldt dat ook voor de regio Zeeland-West/Brabant.

De SGP vindt dat er snel wat moet veranderen. Desnoods door meer budget voor veiligheid uit te trekken. De SGP was bij de verkiezingen van 2012 de enige partij die extra geld voor veiligheid uittrok in het verkiezingsprogramma.