24 januari 2018

Meer regie nodig om Nederland voor te bereiden op Brexit

Een fabrikant die zijn fietsen verkoopt in Engeland, loopt straks tegen een grenscontrole op. Op Schiphol zal de situatie veranderen. Er zijn veel overheidsorganisaties betrokken bij de gevolgen van de Brexit.

De SGP is bezorgd over de centrale sturing en regie vanuit de Nederlandse overheid en de capaciteit bij instanties als douane en NVWA. En over de mogelijkheid dat de Britse wateren geblokkeerd raken voor Nederlandse vissers.

Lees hieronder de inbreng van SGP-Kamerlid Roelof Bisschop bij het debat over de Brexit op 24 januari 2018:

"De SGP-fractie is blij dat in december eindelijk is geconcludeerd dat er genoeg vooruitgang is geboekt op de thema’s burgerschap, Ierland en de financiële afwikkeling om over te gaan naar de 2e fase van de uittredingsonderhandelingen.

Nu zijn er twee scenario’s waar Nederland en de EU zich terdege op moeten voorbereiden.

  • Het meest gunstige scenario is dat er overeenstemming bereikt wordt over het terugtrekkingsakkoord. Ook dan zullen de gevolgen voor de toekomstige handelsrelaties reusachtig zijn.
  • In het tweede scenario komt er geen consensus over het terugtrekkingsakkoord. Het beruchte ‘cliff edge’ scenario. Het zou ons land economisch aan de rand van de afgrond kunnen brengen…

De SGP is blij dat het bedrijfsleven intensief bij het voorbereidingsproces betrokken wordt.

Mijn fractie heeft een aantal specifieke punten van aandacht.

Douane en NVWA
Terecht geeft de regering aan dat Nederland zal moeten “anticiperen op herinvoering van grenscontroles, aanpassing van informatiesystemen en logistieke aanpassingen bij de verwerking van personen- en goederenstromen in (lucht)havens.” Daarvoor moeten diensten als de Douane en de NVWA wel genoeg slagkracht ontwikkelen.

Bereiden de Douane en de NVWA zich momenteel voldoende voor op de twee scenario’s? Deelt de minister de zorg van organisaties als Evofenedex dat de Douane momenteel nog nauwelijks extra mensen aanneemt?

Centrale regie
Ten tweede wijst mijn fractie als het gaat om de Brexit – waarlijk een Chefsache – op het belang van een stevige centrale regie. Het kabinet geeft aan dat de departementen tijdig voorbereid moeten zijn op de Brexit, maar de lijn is ook dat de departementen de voorbereidingen zelf moeten vormgeven.

Hoe definieert de minister het begrip ‘tijdig’? In hoeverre is er sprake van centrale regie en een gezamenlijke aanpak, met bijvoorbeeld een gedeelde blauwdruk voor alle departementen bij de voorbereidingen? Welke rol zal de minister-president spelen?

Eenheid in verscheidenheid
Ten derde steunt de SGP dat Nederland wisselende coalities aangaat om binnen de EU nieuwe voorstellen te doen of juist blokkerende minderheden te vormen. De verschillende lidstaten hebben nu eenmaal uiteenlopende belangen.

Is de minister van mening dat Nederland en andere EU-lidstaten hun specifieke belangen voldoende kunnen behartigen tijdens de uittredingsonderhandelingen?

Eén van de – meestal wijze – aanbevelingen van de Brexit-rapporteurs is om de komende tijd ook op nationaal, parallel aan het EU-proces, te kijken naar de mogelijkheden voor een nieuwe relatie met het VK. Dit kan ten goede komen aan kwetsbare sectoren als transport en logistiek en de handel in onder meer machines, chemische producten, en voeding en dranken.

Graag een reactie van de minister op de Nederlandse aanpak in dezen.

Visserij
Een andere kwetsbare sector is de Nederlandse visserij die niet één, maar drie zwaarden van Damocles op zich af ziet komen.

  • De aanlandplicht is bekend, maar nog steeds niet werkbaar.
  • De vrijstelling voor het vissen met de pulskor is door het Europees Parlement helaas omgezet in een totaalverbod. Terwijl het nota bene gaat om een duurzame vangsttechniek met minder bijvangsten, minder bodemverstoring en minder brandstofverbruik…
  • En last but not least is er dus de Brexit. Koste wat kost moet voorkomen worden dat de Britten hun wateren ‘blokkeren’.

We moeten ervoor zorgen dat deze toegang tot Britse wateren en een goede verdeling van vangstrechten integraal onderdeel uit gaan maken van de handelsafspraken en gekoppeld worden aan de toegang van Engelse visserijproducten tot de Europese markt. Visserij was onderdeel van het toetredingsakkoord; laat het ook onderdeel zijn van het uittredingsakkoord. Gaat de minister zich hier keihard voor inzetten?"