31 oktober 2018

Nederland moet VN-migratieverdrag niet ondertekenen

"Het verdrag van Marrakesh dat staatssecretaris Harbers van Vreemdelingenzaken in december wil ondertekenen, is een gevaar voor onze soevereiniteit. Dit migratiepact verplicht Nederland de deur open te zetten voor alle soorten migranten."

Dat zegt SGP-Kamerlid Roelof Bisschop in het Nederlands Dagblad van 24 oktober. Het volledige artikel is hieronder te lezen.

"Het migratiepact van de VN gaat niet over vluchtelingen. Vluchtelingen worden door de internationale rechtsorde beschermd. Zij ontvluchten bijvoorbeeld hun thuisland wegens oorlog, geweld of vervolging en hebben dan recht op bescherming in een ander land. Voor hen moet onze deur altijd open staan. Dat staat ook voor de SGP buiten kijf. Het belang van deze echte vluchtelingen dreigt door dit migratiepact echter volledig onder te sneeuwen.

Want dit migratiepact gaat over migranten, legale en illegale. Dat betreft dus een heel andere groep mensen. Het overgrote deel migreert niet vanwege vervolging of levensgevaar, maar omdat het in andere landen qua lonen, uitkeringen en voorzieningen beter geregeld is. Het gaat om mensen die vaak geen asielstatus zullen krijgen en dus terug moeten naar hun land van herkomst.

Volgens staatssecretaris Harbers is het pact bedoeld om de migratiesamenwerking met alle landen te verstevigen, ook op het gebied van terugkeer. Voorwaarde is dan wel dat de landen van herkomst daaraan meewerken. En juist op dat punt regelt het migratiepact helemaal niets! Dit pact is daardoor zeer eenzijdig. Het suggereert dat migratie een mensenrecht is, waarbij het land van aankomst de faciliteiten maar moet verlenen. Terwijl elke staat juist de verantwoordelijkheid heeft om de eigen grenzen te beschermen. Niet op de manier van president Trump. Hij zet een hek neer, klaar. Dat is evenmin de juiste weg.

Om migratiestromen zoals we die de afgelopen jaren hebben gezien, tegen te gaan, moeten we inzetten op adequate steun en opvang in de eigen regio. Met ontwikkelingshulp kunnen we mensen in hun regio perspectief bieden. Daar moet dan ook niet op bezuinigd worden. We moeten bereid zijn daarin te investeren. Veel wordt nu overlaten aan Noord-Afrikaanse landen waarvandaan de vluchtelingen de oversteek naar Europa maken. Met die landen moeten we samenwerken. Jongeren die geen kans op een verblijfsstatus maken, moeten we tegenhouden, zodat ze niet via illegale routes de Schengenzone binnenkomen.

Als landen afgewezen asielzoekers niet kunnen terugnemen, dan moeten we ze ondersteunen. Maar als ze niet willen, wat we bijvoorbeeld bij Marokko zien, dan moet dat economische en financiële consequenties hebben.

Maar het pact is niet juridisch bindend, zo verdedigen de voorstanders de aanvaarding ervan. Ja, dat zal wel, maar er staat toch echt nadrukkelijk in dat de ondertekenaars zich verbinden om de afspraken die erin opgenomen zijn, keurig in eigen wet- en regelgeving te verankeren. Dus zo vrijblijvend is het allemaal niet. Laten we ons geen zand in de ogen laten strooien.

Het is kwalijk dat alleen de PVV, Forum voor Democratie en de SGP erop aandringen dit pact niet te tekenen. Nu gaat het vrijwel geruisloos door de Kamer: de regeringspartijen hebben zelfs het debat hierover geblokkeerd. Terwijl deze afspraak onvermijdelijk grote gevolgen zal hebben. Misschien dat die voor de huidige generatie nog meevallen, maar waar zadelen we de volgende generaties mee op? Stel dat er straks opnieuw een migratiestroom op gang komt, dan blijven al die kansloze asielzoekers hangen in de illegaliteit. En we weten inmiddels dat dat vaak gepaard gaat met vormen van criminaliteit. Zo organiseer je een bron van ellende voor de komende generaties."