5 juli 2012

NL zwemt de fuik Europa in

Nederland is een bankenunie “ingerommeld”. Dat stelt de SGP naar aanleiding van de uitkomst van de eurotop in Brussel. Kamerlid Elbert Dijkgraaf: “Stap voor stap worden wij nu een bankenunie ingerommeld. Besloten is dat het noodfonds ESM gammele banken rechtstreeks van kapitaal mag voorzien. Steun aan banken dus, direct uit het noodfonds. De eurolanden –lees: de belastingbetalers- dragen via het ESM het risico op een faillissement van de banken.”

Het is bijna reces. Een tijd van reflectie. Tijd genoeg dus om de Bijbel er nog eens bij te pakken. Ik zou de collega’s en het kabinet willen aanraden Genesis 11 nog eens te lezen. De geschiedenis van Babel. De mens is daar op zoek naar eenheid en macht. Het leidt tot zelfoverschatting. En het gevolg was de Babylonische spraakverwarring. Niemand begreep elkaar meer. En de stad viel in duigen.

Hier moest ik aan denken bij de laatste Europese top. Niets lijkt zeker rond de uitkomsten. Iedere regeringsleider heeft zijn eigen interpretatie én zijn hoogst particuliere overwinning. Finland en Nederland begonnen vrijwel onmiddellijk te zagen aan het akkoord; Van Rompuy stelt droogjes dat blokkades door deze landen eenvoudig omzeild zullen worden. Merkel verkondigt dat het noodfonds nu staatsobligaties uit de markt kan kopen; Rutte ontkent. Merkel beweert dat de eurobonds begraven zijn, Monti poneert het tegenovergestelde.

Ik wil onze gewaardeerde minister-president niet te hard vallen, maar hij heeft óf een draai gemaakt of zich in Brussel bij de neus laten nemen. Eind mei bezwoer de minister-president nog: ‘Ik voel niks voor het invoeren van de mogelijkheid om rechtstreeks uit de ESF of het ESM banken te herkapitaliseren. Dat moet volgens mij altijd via de hoofdstad gebeuren.’ Nu worden we toch stap voor stap een bankenunie ingerommeld. De eurolanden – lees: de belastingbetalers - dragen via het ESM het risico op een faillissement van de banken. Een slechte zaak, maar op zijn minst moet dan toch het ESM-verdrag worden aangepast. En wat ons betreft is dan tweederde meerderheid nodig in beide Kamers.

Waarom die ommezwaai van de premier? Worden we feitelijk gegijzeld door de zuidelijke eurolanden? Was Nederland wel goed voorbereid? Afgelopen dinsdag zei minister De Jager dat hem volstrekt onbekend was dat er een besluit zou vallen over rechtstreeks bankensteun vanuit het noodfonds. Hoe is dat mogelijk? Zulke besluiten vallen toch niet uit de lucht?

Buitenspel

Ik haalde al even Van Rompuy aan. Die zegt simpelweg dat Nederland en Finland (en andere kleinere landen) via een eenvoudige procedure buitenspel kunnen worden gezet als er directe steun wordt verleend vanuit het noodfonds. De premier heeft toch zelf aangegeven dat we in het overgrote deel van de gevallen ons veto behouden? We kunnen toch niet accepteren dat de EU dit omzeilt?

Méér

Vz. De eurotop heeft opnieuw niet de echte problemen benoemd. Het echte probleem van Europa is de onbalans in verdiencapaciteit. In Zuid-Europa is sprake van een structureel tekort op de handelsbalans. Dat los je niet op met zaken als noodfondsen en bankenunies. Zo had het FD afgelopen zaterdag een haarscherpe analyse van Bruno de Haas, die becijferde dat het redden van de euro voor Nederland ongeveer 1620 mrd euro gaat kosten! De netto contante waarde van de toekomstige handelsbalanstekorten in Zuid-Europa. De simpele vraag is: is het dit ons waard? Hoever gaan we om de Europese eenheid te bewaren en, belangrijker nog, vindt de burger dit ook? Ik daag premier Rutte uit om aan te duiden waar hij de grens legt!

Opnieuw ontspringen de grote landen de dans. Spanje en Italie worden geen strikte voorwaarden opgelegd. Waarom bij Griekenland wel en nu niet? Waarom geen betrokkenheid van het IMF?

De EU stapelt fout op fout. Laten we dit nu eens stoppen. Echte oplossingen zijn te vinden in het aanpakken van de onderliggende problemen, de tekortschietende verdiencapaciteit van Zuid-Europa. het feit dat hier meer dan één munt bij hoort en het onvoldoende kunnen bestraffen van het niet houden aan gemaakte afspraken. De schijnoplossingen die nu gekozen worden, zullen niet werken. Slechts wie dat erkent, zal in staat zijn te komen tot een echte oplossing van de eurocrisis.