12 december 2018

Oog hebben voor reële Britse zorgen

Nederland moet oog hebben voor de Britse zorgen en een aanpassing van de Brexit-deal met Groot-Brittannië niet uitsluiten. Die boodschap wil de SGP meegeven aan premier Rutte als hij later deze week naar Brussel gaat voor de Eurotop. SGP-kamerlid Chris Stoffer heeft hierover een motie ingediend in de Tweede Kamer.

Achtergrond van het SGP-standpunt is dat een harde Brexit buitengewoon schadelijk is voor de Nederlandse economie. Commissievoorzitter Juncker en de Europese president Tusk zijn keihard in de afwijzing van de Britse wens om ook maar iets te wijzigen aan het akkoord dat twee weken geleden werd gesloten tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk. Nu het Britse parlement deze deal zo goed als zeker gaat verwerpen, dreigt een voor Nederland uiterst negatieve harde Brexit.

SGP-kamerlid Stoffer: “Niemand is gebaat bij een ramkoers. Dat geldt voor de Britten, maar evenzéér voor Europa. Hoe het allemaal afloopt weet niemand, maar zeker is dat niemand hier beter van wordt. Daarom wil ik dat de EU oog heeft voor de reële zorgen die er in alle partijen leven in het Britse parlement. Vasthoudendheid is goed, maar niet als die uitmondt in starheid met enorme nadelige gevolgen. Daarom heb ik een motie ingediend waarmee de minister-president in Brussel wat druk van de ketel kan halen.”