24 oktober 2012

Orde op zaken

Vrolijk word je niet van de ontwikkelingenin de West, maar het is niet goed iedereen in de criminele hoek te plaatsen. Dat zei Roelof Bisschop in z'n maidenspeech. De SGP voelt niks voor libertijnse bevoeging van de eilanden door Nederland. Wel is het zaak om orde op zaken te stellen, zowel wat betreft de financien als bij de bestrijding van de criminaliteit.

Begroting Koninkrijksrelaties
R. Bisschop (SGP)
24 oktober 2012

De keren dat Caribisch Nederland de afgelopen weken in de politieke context van  deze Kamer ter sprake is geweest – ik meen een keer of drie, sinds het aantreden van de Tweede Kamer in nieuwe samenstelling – werden elke keer gekenmerkt door een negatief-kritische sfeer.

Het ging over banden die voormalig premier Schotte zou onderhouden met de Italiaanse maffia, of over de ‘boevenbende’. En zelfs de verkiezingsresultaten op Curaçao vorige week werden vanuit Nederland zodanig becommentarieerd dat dit vooral opgevat leek te moeten worden als een manier om Curaçao uit te zwaaien als onderdeel van het koninkrijk: diverse fracties gaven aan dat Curaçao maar snel onafhankelijk zou moeten worden.

Dit is een vorm van bevoogding die de SGP-fractie niet aanspreekt.

Natuurlijk is er het nodige mis op verschillende plaatsen in Caribisch Nederland. Sommige berichten liegen er niet om:

• Toenemende criminaliteit, begaan op jongere leeftijd.
  • Financiële gaten en wanorde, ondanks de saneringsoperatie enkele jaren geleden.
  • Berichten over corruptie binnen het openbaar bestuur en daar buiten.

Je wordt er niet vrolijk van!

Maar het gaat niet aan om daarom maar ongenuanceerd iedereen in dezelfde criminele of semi-criminele hoek te zetten.

De SGP pleit ervoor dat wij vanuit Nederland, op grond van zo’n 375 jaar lotsverbondenheid met deze Caribische gebieden én vanwege het feit dat er sprake is van de band van het koninkrijk, ons mede-verantwoordelijk voelen voor het wel en wee van deze Caribische gebieden,

Zou Nederland hier niet eerst moeten afwachten wat er daadwerkelijk door de nieuw te vormen regering wordt beslist? En laten we niet vergeten dat het moeilijk proces is om een nieuw zelfstandig land te worden. Laten we vooral de nieuwe landen de kans geven hun eigen staatsrechtelijke tradities en gewoonten te krijgen.

En dan de BES-eilanden. De laatste jaren zijn hen door deze Kamer ethisch-libertijnse standpunten opgedrongen rond abortus, euthanasie en homohuwelijk door deze Kamer. Dat is onjuist en onzorgvuldig. Als dit de manier blijft waarmee we de burgers op deze eilanden tegemoet treden, dan belooft dat een hoop onrust en slechte verhoudingen.

Het is nu twee jaar geleden dat de BES-eilanden bij Nederland zijn gekomen. Er wordt gewerkt met ambtenaren als vooruitgeschoven post vanuit elk van de ministeries. Heeft de Minister nu het beeld dat er goed toezicht gehouden kan worden op de situatie op deze eilanden? Geen andere verdeling van bevoegdheden binnen de Nederlandse regering? Is er bij de andere ministeries voldoende het gevoel verantwoordelijk te zijn voor de situatie op de BES-eilanden?

De financiële regeling voor Sint-Maarten loopt per 1 november 2013 af. Meerkosten voor ingehuurd personeel worden dan niet meer vergoed. Wat is het toekomstperspectief?

De financiële positie van de nieuwe landen blijft zorgelijk. Grote tekorten op Curaçao – ook na de laatste financiële steun. Heeft de regering de indruk dat dit land serieus werk maakt van deugdelijk beleid om financieel daadkrachtig te blijven?

Criminaliteit - met name onder jongeren - lijkt toename, met name ook onder steeds jeugdiger personen. Bij de samenwerking op het terrein van justitie aandringen op goede aanpak van deze problematiek – goed onderwijs en goede kansen zijn nodig. Maar doe dat ook binnen de strafsetting. Mijn pleidooi is: laat de Nederlandse ervaringen op het ‘toeleiden naar werk en onderwijs’ meespelen in de contacten met de landen elders.