10 april 2012

Overvallen op bejaarden

De SGP maakt zich zorgen over de stijging van laffe overvallen op ouderen. Van der Staaij (SGP) stelde daarom vragen aan minister Opstelten van Veiligheid en Justitie over deze brute overvallen op bejaarden.

Van der Staaij (SGP):
Voorzitter. Veel burgers zijn geschokt door de brute overval op een bejaarde man – vorige week - in zijn woning in Capelle aan den IJssel. Deze man, 81 jaar oud, heeft de gewelddadige confrontatie niet overleefd. Verschrikkelijk. De impact in de buurt is enorm. Vooral omdat het in Capelle de derde brute overval op bejaarden was in twee weken tijd! Mensen voelen zich onveilig in hun eigen woning. Dit raakt aan de meest basale overheidstaak: het bieden van veiligheid aan haar burgers. Daarom de volgende vragen.

• Ouderenbonden hebben becijferd dat er sprake is van een duidelijke trend in overvallen op ouderen. Een verdubbeling tussen 2008 en 2010. Herkent de minister deze trend en waar komt zij vandaan?
  • Heeft deze trend geleid tot verhoogde aandacht van de politie (classificatie / doelgroepenbeleid)?
  • Hoe kan deze trend zo snel mogelijk worden omgebogen?
  • Kan de minister inzichtelijk maken hoe vaak de afgelopen twee jaar bij soortgelijke overvallen de daders zijn opgepakt en met welke straf zij zijn geconfronteerd?
  • De ouderenbond ANBO werkt aan een project Preventie Woningovervallen. Is de minister bereid om actief aan dit project bij te dragen en samen met de ouderenbonden gericht te werken aan preventie?
  • Is er voldoende opsporingscapaciteit voor deze dossiers?
  • Uit welke hoek komen de daders? Oost-Europa? Marokkanen?
  • Buurtbewoners moesten via de radio vernemen dat hun buurman was overleden. Hoe zit het met de informatievoorziening naar omwonenden na zo’n ingrijpende gebeurtenis? Impact is groot!

In een reactie zei minister Opstelten dit vreselijk te vinden. Hij gaf toe dat het aantal overvallen op 55-plussers ook in het afgelopen kwartaal inderdaad was gestegen ten opzichte van 2011. Volgens de minister heeft de politie een ‘speciale focus’ op het voorkomen van overvallen op ouderen.