3 juli 2013

Pinpas Dijsselbloem

SGP-kamerlid Elbert Dijkgraaf: “Ontneem Dijsselbloem de pinpas’’

De SGP vindt het onverteerbaar dat minister Dijsselbloem binnenkort 500 miljoen euro extra overmaakt naar de Europese Unie. De EU geeft meer geld uit dan is toegestaan. De SGP wil niet dat de burger daarvoor opdraait. De SGP-fractie heeft daarom een amendement ingediend bij de behandeling van de Voorjaarsnota om de beoogde extra afdracht te schrappen. Als dit wordt aangenomen, ontneemt dat de regering de mogelijkheid deze extra miljoenen aan Europa over te maken.

In Brussel is de crisis blijkbaar nog niet echt doorgedrongen. Europa moet zelf haar begroting op orde houden en de lidstaten niet gebruiken als grabbelton. Oplossingen voor het tekort moeten gevonden worden binnen de EU-begroting zelf. Zo gaat dat in Nederland ook. Gelet op de omvang daarvan is dat geen onoverkomelijk probleem. Die honderden miljoenen die we besparen gebruikt de SGP liever voor het stimuleren van de Nederlandse economie. Dat is effectiever dan het wegpoetsen van Europese begrotingsblunders.

Wat de SGP-fractie betreft moet minister Dijsselbloem terug naar de onderhandelingstafel. Een meerderheid van de ministers in de EU is akkoord gegaan, maar de SGP vindt dat de Kamer zich daar niet bij neer moet leggen. De minister zal staatsrechtelijk ook wel móeten heronderhandelen als het amendement wordt aangenomen. Hij heeft dan namelijk geen toestemming het geld over te maken naar Brussel.