15 september 2015

Prinsjesdag 2015

De SGP wil dat het kabinet scherp blijft. “De toon van de troonrede en de begroting is gematigd positief. Gelet op de economische winst die is geboekt, is dat begrijpelijk. Maar juist nu moeten we oppassen en scherp blijven. Het domst zou het zijn om nu uit te stralen dat alles wel goed komt en het potverteren weer begint. Zo loopt het begrotingstekort nú al weer op. Regeren is vooruitzien. En regeren is óók omhoog zien! Beseffen dat onze toekomst niet in onze handen ligt, maar dat we geen van allen kunnen zonder Gods zegen.”

Dat zegt SGP-voorman Kees van der Staaij in reactie op de boodschap van het kabinet op ‘derde dinsdag’. De SGP blijft scherp op drie punten.

Defensie

Van der Staaij: “Rutte-2 heeft op ons aandringen een financiële omslag bewerkstelligd na de jarenlang kaalslag bij Defensie. Maar dat is slechts een begin. Het is toch te gek voor woorden dat er bijvoorbeeld geen kogels meer zijn om te oefenen. Wereldwijde onrust en geweld maken dramatisch duidelijk dat er bij Defensie flink wat geld bij moet. De SGP gaat zich daar sterk voor maken. Datzelfde geldt voor de binnenlandse veiligheid, dus politie en justitie.”

Eenverdieners

Van der Staaij: “Het is mooi dat ook de eenverdieners erop vooruitgaan. Maar financieel raken de eenverdieners steeds verder achterop in vergelijking met tweeverdieners, ook bij eenzelfde inkomen. Dat pakt oneerlijk uit. De SGP gaat het kabinet scherp houden en kijken hoe we die scheefgroei recht kunnen trekken. Door te stoppen met de afbouw van de overdraagbare heffingskorting bijvoorbeeld

Mantelzorg

Van der Staaij: “Op de toch al niet zo brede schouders van mantelzorgers rusten sinds alle veranderingen in de zorg nóg meer lasten. Ik vind dat het kabinet daar scherp op moet zijn. Mijn voorstel: maak aantoonbare kosten die mantelzorgers maken aftrekbaar voor de belasting! Ook gemeenten moeten hier trouwens op het vinkentouw zitten, desnoods aangespoord door Den Haag!”