28 november 2018

Recht op rouwverlof

De SGP wil dat mensen die dat willen het recht moeten krijgen om verlofdagen op te nemen als iemand uit de naaste familiekring is overleden. “Eigenlijk zou zo’n verlof heel normaal moeten zijn, maar de praktijk is nogal eens anders,” aldus SGP-kamerlid Chris Stoffer.

Chris Stoffer deed zijn oproep in het debat met minister Koolmees over de begroting van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Eerder al pleitte de SGP voor het recht op een betaald rouwverlof. Dat voorstel strandde. Maar een recht op een onbetaald rouwverlof moet wél haalbaar zijn, stelt Stoffer. Zowel voor werknemers als werkgevers is dat beter.

In 2011 liet het ministerie zélf een onderzoek doen naar hoe werknemers omgaan met het overlijden van een naaste. Daaruit bleek dat mensen nu óók al wegblijven Gemiddeld sprake gaat het om vijf maanden. Stoffer: “Omdat er nu geen regeling is, vallen veel mensen uit en komen bijvoorbeeld in de Ziektewet. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom wil ik wettelijk laten verankeren dat mensen dagen mogen opnemen na het overlijden van een dierbare. Ik denk daarbij aan een week of vier.”