25 juni 2013

Rode loper uit voor de bouw

Enige tijd terug luidden enkele bouwbedrijven de noodklok bij de SGP. Hun wens om te doen wat ze moeten en graag willen doen, namelijk bouwen, wordt gefrustreerd door allerlei moeilijke en tijdrovende vergunning- en bestemmingsplanprocedures.

De hartenkreet van de bouwers is: procedures versnellen, overdreven onderzoeksplichten terugdringen en eisen versoberen.

Na uitgebreid overleg met de bouwbedrijven die de dagelijkse praktijk van binnen uit kennen heeft de SGP een pakket ‘quick wins’ gemaakt voor de bouwsector.
Wrang is dat enkele bouwbedrijven met wie de SGP overleg had niet meer kunnen profiteren van deze verbeteringen. Zij zijn inmiddels failliet. Dat laat zien hoezeer het water de bouwbedrijven en de mensen die er werken aan de lippen staat. We kúnnen niet wachten op de nieuwe Omgevingswet als er nu al snelle en eenvoudige maatregelen mogelijk zijn.

De SGP heeft vanmiddag de notitie ‘rode loper uit voor de bouw’ overhandigd aan minister Blok, dhr. Van der Maas (directeur Aannemersfederatie Nederland) en dhr. De Kruijf (SGP-wethouder in Barneveld en lid van de commissie Ruimte en wonen van de VNG). Minister Blok heeft toegezegd dat hij de voorgestelde maatregelen meeneemt en in het najaar hierop terugkomt.

Manifest Rode loper voor de bouw
Notitie versnelling bouwprocedures