21 januari 2014

Plenair burgerinitiatief, 21-1-2014
Bisschop, SGP

Hogere drempel goedkeuring Europese verdragen
In de afgelopen decennia heeft de SGP vrijwel altijd ‘nee’ gezegd tegen nieuwe Europees verdragen. Meestal omdat de EU te hard van stapel liep en om te voorkomen dat de Nederlandse regering op allerlei zaken de controle uit handen zou geven. Dit betekent geen antihouding. Het ging én gaat ons om een Europa dat zijn grenzen kent en zich tot kerntaken beperkt. Op veel terreinen is de Brusselse bemoeienis te ver doorgeschoten. De sluipende overdracht van bevoegdheden naar Europees niveau is ons een doorn in het oog. Nationaal beleid waar mogelijk, Europees beleid waar dat geboden is. Inmiddels mogen we constateren dat het SGP-geluid over Europa, dat vroeger als tegendraads of zelfs achterhaald werd gezien, steeds bredere weerklank heeft gevonden, zowel bij burgers als bij politici.

Zo consistent als de SGP is in haar verzet tegen vérgaande Europeanisering, zo consistent is de SGP ook in haar opvattingen over referenda. Daarvan zijn wij geen voorstander. Het referendum is een vrij bot instrument, dat onze parlementaire democratie ondergraaft.

Wij hebben echter een betere oplossing om de sluipende overdracht van nationale bevoegdheden tegen te gaan.
In de loop van de achterliggende decennia zijn door regering en parlement veel wetgevende bevoegdheden aan Brussel overgedragen. De Europese verdragen die dit mogelijk maken zijn allemaal met een gewone Kamermeerderheid aangenomen. Gelet op de grote invloed van Europese verdragen voor ons constitutionele bestel is het een fundamentele onevenwichtigheid dat - zonder enige extra waarborg - het parlement met een eenvoudige meerderheid kan besluiten tot overdracht van bevoegdheden die de nationale soevereiniteit in principe onomkeerbaar uithollen.

De SGP vindt daarom dat in de grondwet een hogere drempel ingevoerd moet worden voor de goedkeuring van Europese verdragen. De Grondwet dient zodanig gewijzigd te worden dat voor goedkeuring van verdragen die overdracht van nationale bevoegdheden mogelijk maken voortaan een tweederde meerderheid is vereist. Het hanteren van een drempel van twee derden vormt een erkenning van het gegeven dat de Europese verdragen vanwege hun grote invloed op onze rechtsorde alleen met een breed draagvlak in de volksvertegenwoordiging goedgekeurd mogen wor-den.

Het SGP-wetsvoorstel dat dit regelt is al klaar voor de stemming. Die stemming is echter op-gehouden omdat de VVD bang was dat het verschuiven van Europese bevoegdheden naar het nationale terrein ook twee derde meerderheid zou vergen. Dat is zeker niet de bedoeling. Wij zullen ons wetsvoorstel in die zin aanpassen en rekenen op een klinkende meerderheid in deze Kamer. Gelet op alle stevige taal over Europa zal dat geen probleem vormen.