18 januari 2017

SGP: benut EU-geld voor tuinbouw

Vandaag debatteert de Tweede Kamer met staatssecretaris Van Dam over het Europese landbouw- en visserijbeleid. SGP-Kamerlid Elbert Dijkgraaf pleit onder meer voor:

- versoepeling van de regels voor benutting van Europese subsidies door telersverenigingen in de groente- en fruitsector voor onder meer innovatieve en duurzame projecten.  Er moet geen geld op de plank blijven liggen.

- bescherming van kwetsbare landbouwsectoren bij het afsluiten van handelsverdragen

- aanpassing van mededingingsregels om boeren en tuinders meer ruimte te geven voor markt- en prijsafspraken

- ruimte voor een alternatieve registratiemethode bij export van verwerkte mest

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Complete bijdrage van Elbert Dijkgraaf (landbouwdeel):

GMO-gelden tuinbouw

Waar wil de staatssecretaris naar toe met de Europese subsidies voor telersverenigingen in de groente- en fruitsector?

De inhoudelijke en administratieve eisen zijn fors aangescherpt.

En wel zo dat grote telersverenigingen nog geen programma hebben ingediend en ze zich afvragen of ze er nog wel aan moeten beginnen.

Tijdens een Europese conferentie een tijdje geleden bleek dat Nederland de regels strenger interpreteert dan andere lidstaten.

Graag versoepeling van de eisen. We moeten geen geld op de plank laten liggen.

Internationale handelsverdragen

Het kabinet ziet naar aanleiding van onderzoek naar effecten van handelsverdragen op de landbouwsector vooral kansen bij nieuwe handelsverdragen.

Vervolgens staat in een bijzin dat natuurlijk wel rekening gehouden moet worden met kwetsbare sectoren.

Dat vind ik onvoldoende.

In de praktijk – kijk naar CETA – komt daar weinig van terecht.

Er is méér dan het tegenover elkaar wegstrepen van economische voor- en nadelen.

Zo is het gewoon niet fair om Nederlandse varkenshouders met verplichte groepshuisvesting vrij te laten concurreren met varkenshouders uit het buitenland die deze eis niet hebben.

Maakt de staatssecretaris zich sterk voor de positie van kwetsbare sectoren?

Marktmacht boeren

De SGP zet in op meer marktmacht voor boeren.

De Taskforce Veerman wil aanpassing van mededingingsregels om boeren en tuinders meer ruimte voor markt- en prijsafspraken te geven.

De staatssecretaris wil voor een deel van die voorstellen eerst afwachten wat mogelijk is binnen bestaande kaders.

Ik ben bang voor een passieve houding.

Deze Kamer heeft meermaals aangegeven dat ze meer ruimte wil.

Graag een meer proactieve houding.

AGR-GPS

Tot slot. De AGR-GPS plicht zet export van verwerkte mest de voet dwars. Buitenlandse chauffeurs die met volle wagens met grind en andere dingen naar Nederland komen en af en toe mest mee terug nemen, gaan niet zo een kastje aanschaffen. Een gemiste kans. De sector heeft een goed alternatief ontwikkeld: e-CMR. De staatssecretaris vindt het onvoldoende, maar zegt niet waarom. Ik vraag hem dit gewoon op te pakken.