19 september 2023

SGP: Geef middeninkomens en eenverdieners meer koopkracht

“Door eigen toedoen moet Rutte IV de hand op de knip houden en dat is pijnlijk voor middeninkomens en eenverdieners”, zegt SGP-fractievoorzitter Chris Stoffer in reactie op de troonrede.

Bij het aantreden van Rutte IV dacht men elke crisis en elk politiek geschil op te kunnen lossen met een zak geld. Het resultaat: een lege schatkist. Stoffer: “Noodgedwongen door eerdere hoge uitgaven, moet het kabinet nu matigen. Middeninkomens krijgen maar amper een plusje in de koopkracht. Daarnaast groeit opnieuw de kloof tussen één- en tweeverdieners. Pijnlijk en onterecht.”

Een nieuw kabinet heeft volgens de SGP-voorman direct een heldere opdracht: “Stop met grote beloftes en richt je op realistisch financieel beleid. Maak liever werk van de basale levensbehoeften in plaats van onhaalbare gratis kinderopvang. En focus op innovatie in plaats van elkaar te bevechten op grootse stikstofdoelen. Liever klein dromen en groot doen, dan andersom.”

'Liever klein dromen en groot doen, dan andersom.'
- Chris Stoffer, fractievoorzitter SGP