3 oktober 2012

SGP investeert in defensie

De SGP vindt het een goede zaak dat er inmiddels een deelakkoord ligt tussen VVD en PvdA. Voor de behandeling van de begroting 2013 geeft dat duidelijkheid. De SGP vindt het wel teleurstellend dat het deelakkoord de lasten per saldo verhoogt voor MKB, ondermeer door het afschaffen van de rode diesel. Onverantwoord vindt de SGP de bezuinigingen op Defensie. Elbert Dijkgraaf: „Blijkbaar heeft het kabinet een ongebreideld vertrouwen in de intrinsieke vredelievendheid van de mensheid. Dat vertrouwen is op drijfzand gebaseerd, want het wordt helaas niet rustiger en veiliger in de wereld. Daarom wil de SGP € 40 miljoen investeren in het onderhoud van het materieel, reserve-onderdelen, volwaardige oefenactiviteiten en het aantrekkelijker maken van werken bij Defensie. Ook zal de SGP tijdens de begrotingsbehandeling voorstellen geld vrij te maken voor extra politieagenten.

Bijdrage SGP aan Algemene financiële beschouwingen begroting 2013

Vol vertrouwen de toekomst in

Voorzitter, het woord ‘vertrouwen’ is de afgelopen campagne veel gevallen. Ik heb veel mensen gesproken die het vertrouwen kwijt zijn geraakt: zeker in de politiek. We moeten dat weer terugverdienen. Dat kan door de daad bij het woord te voegen, door maatregelen te nemen die de Nederlandse economie structureel versterken en door de onhoudbare schuld niet door te schuiven naar toekomstige generaties.

De SGP vindt het daarom een goede zaak dat er inmiddels een deelakkoord ligt tussen VVD en PvdA. Voor de behandeling van de begroting 2013 geeft dat duidelijkheid. Een compliment is op zijn plaats dat niet gewacht is, maar gehandeld op het moment dat het nodig was.

De SGP is blij dat de forensentaks uit ‘Kunduz’ van de baan is. Die maatregel was als een paard achter de wagen. Degenen die werken waren er de dupe van, terwijl juist zij degenen zijn die de motor van de economie draaiende houden. Mensen die voor hun werk veel moeten reizen zouden door deze ‘forensenboete’ heel veel koopkracht moeten inleveren.

Het schrappen van de langstudeerdersmaatregel vindt de SGP jojo-beleid. Dat was een goede stok achter de deur om studenten aan te sporen om tempo te houden bij hun studie. Uit eigen ervaring merkte ik dat tentamenresultaten plotseling behoorlijk beter werden. Dom dan ook om er weer mee te stoppen, dat werkt als een langstudeerdersbonus. Nu zal er waarschijnlijk een regeerakkoord komen waarbij alle studenten gaan betalen. Dan hebben we dus een  langstudeerdersbonus en een studeerboete. Onverstandig.

Lastenverzwaringen MKB

Voorzitter. Een sterke economie kan niet zonder een sterk midden- en kleinbedrijf. Waarom zijn er in de begrotingen dan maatregelen voorgesteld die deze motor van onze economie schade toebrengen? Wat is de visie van de regering op de lasten van kleine bedrijven? Het is toch zo dat door verplichte loondoorbetaling bij ziekte en werkloosheid de groei van kleine bedrijven geremd wordt? Ik spreek teveel ZZP’ers en kleine bedrijven die een grote onbalans ervaren tussen risico’s en kansen. Gaat de regering daar wat aan doen?

De SGP is ook tegen de afschaffing van het accijnsvoordeel op rode diesel. Erkent de regering dat deze bedrijven de extra lasten niet kunnen doorberekenen in de kostprijs van hun producten? Waarom kiest de regering er dan toch voor om bedrijven, die een belangrijke bijdrage leveren aan de Nederlandse export, te straffen? Rond het Lenteakkoord zijn toezeggingen gedaan voor compensatie van de afschaffing van rode diesel. Nu veegt het deelakkoord ook dit geld van tafel. Wat gaat de regering doen om de mooie beloftes waar te maken? De SGP zal bij de behandeling van het Belastingplan met een amendement komen om de afschaffing van rode diesel ongedaan te maken.

Defensie

Voorzitter, achtereenvolgende kabinetten en linkse partijen hebben, getuige de onverantwoord hoge bezuinigingen op Defensie, blijkbaar een ongebreideld vertrouwen in de intrinsieke vredelievendheid van de mensheid. Ronduit verbijsterend vindt de SGP dat, want dat vertrouwen is op drijfzand gebaseerd. Het wordt niet rustiger en veiliger in de wereld, integendeel! Erkent de minister dat het vet er allang vanaf is? Kan de regering ingaan op de kritiek van secretaris-generaal Annink dat Nederland economische schade oploopt als het snoeien op de krijgsmacht doorgaat? Voor onze nationale veiligheid is een goed leger met goed materieel van het grootste belang. Daarom hoop ik op brede steun voor mijn amendement dat ik in voorbereiding heb, waarmee 40 miljoen extra geïnvesteerd wordt in het noodzakelijke onderhoud van het materieel, reserve-onderdelen, munitie, volwaardige oefenactiviteiten en het aantrekkelijker maken van werken bij Defensie.[1]

Extra politie

Veiligheid heeft alles te maken met vertrouwen. Je moet erop kunnen vertrouwen dat de politie snel komt, dat er serieus werk wordt gemaakt van je aangifte van fietsendiefstal of winkelroof. Je moet erop kunnen vertrouwen dat je ook op het platteland agenten hebt die je omgeving goed kennen. De SGP wil daarom extra investeren in agenten en veiligheid. We trekken hiervoor 50 miljoen euro uit.[2]

Slot

Voorzitter. De onzekerheid in Nederland is groot. Of de economische storm het komende jaar gaat luwen of nog verder zal aanwakkeren, is niet te voorspellen. Wat een vertrouwen geeft het dan als je ervan overtuigd mag zijn dat de Heere God regeert. Daarmee kunnen we, wat er ook gebeurd, vol vertrouwen de toekomst in.

[1] Dekking vinden wij door het schrappen van het emancipatiebeleid en het schrappen van de verplichte eindtoets in het basisonderwijs.

[2] Gefinancierd door een deel van de intensivering op robuuste natuurgebieden en groene recreatieve gebieden uit het Kunduz akkoord terug te draaien.