9 februari 2022

SGP laat zien: kindregelingen kunnen veel simpeler

Het CPB heeft het SGP-plan al doorgerekend. En ja, het kan echt: de kinderbijslag, het kindgebondenbudget en de kinderopvangtoeslag omvormen tot één regeling die zorgt voor meer duidelijkheid, echte keuzevrijheid en die terugvorder-affaires voorkomt.

De staatkundig gereformeerde partij introduceert een heel nieuw plan voor de financiële ondersteuning van kinderen: de zogenaamde kinderbijdrage. Het is een voorstel met een ‘gesloten portemonnee’ oftewel: het gaat de belastingbetaler geen cent extra kosten ten opzichte van de huidige regelingen.

Het plan is volgens de SGP even eerlijk als eenvoudig: alle ouders krijgen 1200 euro per jaar per kind. Afhankelijk van hun inkomen kunnen zij daarnaast nog in aanmerking komen voor een extra bijdrage van maximaal 4800 euro per jaar voor kinderen tot 5 jaar en 1800 euro voor kinderen tussen de 6 en 17 jaar. De inkomensafhankelijke extra bijdrage wordt – om terugvorder-affaires te voorkomen – gebaseerd op het vastgestelde inkomen van twee jaar geleden.

De partij kiest er bewust voor om voor jonge kinderen een hogere bijdrage beschikbaar te stellen. Ouders die dat willen kunnen daarmee de kinderopvang betalen. Ouders die een andere keuze maken, kunnen het geld naar eigen inzicht besteden. Hiermee ontstaat er voor ouders echte keuzevrijheid.

SGP-Kamerlid Chris Stoffer: “Het kabinet wil met een duur (ruim 2,2, miljard euro) en slecht uitvoerbaar plan ‘gratis kinderopvang’ regelen om op die manier vooral werkende ouders te laten profiteren, de SGP gaat liever voor echte keuzevrijheid voor ouders. Het CPB laat zien dat dat kan.”

Aanstaande donderdag debatteert de Tweede Kamer met de minister van Financiën over de Startnota. Stoffer zal ook op dat moment aandacht vragen voor het voorstel van de SGP.