9 november 2022

SGP luidt alarmklok over wolvenplaag

De SGP vindt dat niet langer kan worden gewacht met extra maatregelen tegen het snel toenemend aantal wolven in ons dichtbevolkte land. SGP-Kamerlid Bisschop wil dat de regering niet langer afwacht, maar in actie komt “voordat er ook mensen het slachtoffer worden.” Vanavond gaat hij dit punt inbrengen bij het debat met minister Van der Wal over de natuur. Mocht het antwoord van de regering tegenvallen, dan gaat de SGP hierover een Kameruitspraak vragen.

Wat begon met een enkele wolf, is nu in sommige gebieden een ware plaag, zoals op de Veluwe en in Drenthe. Inmiddels zijn er honderden schapen door wolven doodgebeten, maar ook koeien, kalveren, geiten en andere landbouwhuisdieren. Dierenartsen worden vrijwel dagelijks geconfronteerd met de bloederige en gruwelijke gevolgen.

Bisschop: “Burgers gaan zich nu echt onveilig voelen. Vorige week was er bij Hoenderloo een ernstig incident waarbij een jong stel uit Almelo oog in oog kwamen te staan met vier agressieve wolven. Het liep maar net goed af! Denk ook aan scholieren die door natuurgebieden naar school fietsen. Laten we niet wachten tot het vroeg of laat vreselijk fout gaat. We willen ook niet dat boeren hun dieren maar binnen gaan houden en dat heide minder begraasd wordt door schapen en moeflons. Daarom roep ik op om nú in actie te komen.”

Het SGP-Kamerlid benadrukt het hij niet wil dat er ‘lukraak’ wolven worden afgeschoten. Hij wijst erop dat de Habitatrichtlijn meer ruimte biedt om de wolvenpopulatie te reguleren dan minister Van der Wal van Natuur ons wil doen geloven. “Benut die. Ik pleit niet voor  het lukraak afschieten van wolven, maar maak wél afschot van probleemwolven mogelijk. En wijs gebieden aan waar de wolf geen problemen kan veroorzaken en gebieden waar de wolf wél moet worden geweerd. Zorg ook voor goed beheer,” zegt Bisschop. Hij voegt daaraan toe dat het afrasteren van weilanden en kwetsbare natuurgebieden onvoldoende is en bovendien slecht uitpakt voor veel andere dieren.