3 oktober 2018

SGP: overheidsbegroting is niet toekomstbestendig

De SGP maakt zich zorgen over de degelijkheid van de begroting. Kamerlid Chris Stoffer plaatst een aantal kritische kanttekeningen tijdens de algemene financiële beschouwingen.

“Als de minister van Financiën echt meent dat we ons moeten voorbereiden op barre tijden, dan had hij nooit met deze begroting durven komen. De overheidsfinanciën worden niet beter, het begrotingstekort loopt op en de collectieve lastendruk neemt toe”, aldus Stoffer.

Een ander belangrijk punt voor de partij is de giftenaftrek. Stoffer: “Wij vinden het belangrijk dat mensen aan goede doelen geven. Dat moeten we niet ontmoedigen in het belastingsysteem. In het regeerakkoord staan mooie, warme woorden, maar in het belastingplan zien we gewoon een ordinaire bezuiniging op de giftenaftrek.” De SGP komt tijdens de financiële beschouwingen met een voorstel om de giftenaftrek niet te beperken.

Het derde onderwerp is de eenverdiener, die in sommige gevallen nog steeds tot wel zes keer meer belasting betaalt dan tweeverdieners. Stoffer: “Die pijnlijke kloof wordt gewoon weer niet kleiner. Een onderzoek over marginale belastingdruk is mooi, maar kabinet zet nu ook de vervolgstappen!”