21 juni 2023

SGP werkt aan versterking controlerende taak Tweede Kamer

De Tweede Kamer heeft een ‘gereedschapskist’ waarin instrumenten zitten om haar taak als controleur van de regering en mede-wetgever goed te kunnen vervullen. In 2016 is daar een nieuw instrument aan toegevoegd: de parlementaire ondervraging.

Die parlementaire ondervraging is een typisch controle-instrument. Eigenlijk zit zo’n ondervraging in tussen een parlementair onderzoek en een parlementaire enquête. Het voorstel was afkomstig van de commissie die de Wet parlementaire enquête evalueerde.

Het nieuwe instrument is al ettelijke keren ingezet. Die ervaringen stemmen positief. Nadeel is dat de parlementair ondervraging tot op heden nog een beetje in de lucht hangt omdat die is gegoten in een tijdelijke regeling. Drie fracties hebben de koppen bij elkaar gestoken en het initiatief genomen de tijdelijke regeling om te zetten in een definitieve.

Naast VVD en D66 is dat de SGP. Om die reden zat SGP-kamerlid Chris Stoffer in vak k om het initiatief-wetsvoorstel te verdedigen.