26 september 2018

SGP wil rouwverlof

De SGP pleit voor de invoering van rouwverlof voor werknemers. “Het overlijden van een geliefde heeft grote impact. Je hoofd staat er dan niet naar om gewoon door te werken. Na de dood van een partner of een vader of moeder of kind gaat er daarnaast ook veel tijd zitten in hele praktische zaken. Wij willen daarom dat werknemers recht krijgen op rouwverlof als er een naast familielid is overleden.” Dat zegt SGP-kamerlid Chris Stoffer woensdag bij het debat over de verlenging van het geboorteverlof.

In de Wet invoering extra geboorteverlof (WIEG) die vandaag in de Tweede Kamer wordt behandeld, wordt het volledig betaald verlof bij geboorte verlengd van twee dagen naar een werkweek. De SGP heeft een amendement ingediend om deze periode te verlengen naar twee werkweken.  “Als we het vaderschapsverlof uitbreiden naar twee weken, zitten we op het Europese gemiddelde en houden we daarnaast ook nog ruimte voor een verlofregeling bij rouw."

De regering wil, naast volledig doorbetalen van één week, vijf weken extra verlof invoeren op kosten van de werkgever. Stoffer: “Ook de SGP vindt dat vaders best een beetje meer tijd mogen krijgen na de geboorte van een baby. Maar vijf weken is wat ons betreft wel erg veel.”

De balans dreigt volgens de SGP door te slaan. “Als je te veel focust op alleen verlof bij het ‘lief’, is er geen financiële ruimte meer voor een verlofregeling bij de verwerking van ‘leed’.” Chris Stoffer pleit voor een regeling die rekening houdt met gezinnen, geliefden en werkgevers.