3 december 2015

Sociale zaken

Recent kwam bij de SGP een bijzondere brief binnen. Het ging om de volgende open sollicitatie:
“Mijn leeftijd is 64 jaar en 10 maanden. U zult hieruit terecht concluderen dat ik al over een paar maanden AOW-gerechtigd ben. U zult zich natuurlijk afvragen waarom ik nog solliciteer. Dat is een verplichting van de overheid.  Sterker nog, mijn laatste sollicitatiebrieven moet ik versturen één dag voordat ik AOW-gerechtigd ben. Ik weet niet meer wat ik mijn sollicitatiebrief moet zetten om nog serieus genomen te worden, dus laat ik het hier maar bij.”


Er zijn veel burgers die zich aan de regels willen houden, maar het zou fijn zijn als het nut daarvan ook duidelijk is. Wie werkloos wordt op 64-jarige leeftijd hoeft niet meer te solliciteren, maar wie eerder  werkloos werd wel. De logica en het nut worden door deze welwillende sollicitant niet direct gevoeld. Wil de minister zulke regels meenemen in het actieplan om het UWV meer persoonlijke aandacht aan burgers te laten geven?

Loondoorbetaling

Hoe komt het toch dat er in Nederland steeds meer bedrijven zonder personeel zijn?
Over die vraag buigen zich allerlei geleerden en adviesorganen. Het antwoord is niet heel complex. Dat komt vooral omdat het in Nederland niet zo aantrekkelijk is om personeel te hebben. Als het gaat om uitkeringen, ontslagbescherming en loondoorbetaling wijkt Nederland ook stevig van omringende landen. De SGP vindt het belangrijk om de lasten voor werkgevers te verlagen. Dat biedt juist ook meer kansen voor werknemers.

De SGP waardeert daarom de eerste stap die het kabinet zet in het versoepelen van de loondoorbetaling. Voor kleine bedrijven wordt een vrijstelling van het tweede jaar loondoorbetaling gegeven. Maar wat is een klein bedrijf? Het kabinet gaat uit van tien keer de gemiddelde loonsom. Dat aantal wordt genoemd om de verzekeringsgraad van kleine werknemers in kaart te brengen, maar de SGP heeft hiervoor nog geen inhoudelijke onderbouwing gezien als het gaat om de vrijstelling van de verplichte loondoorbetaling.
Ook het CPB geeft hierbij geen nadere toelichting. Kan de regering aangeven waar dit aantal op berust?

Ook bij de verplichte loondoorbetaling staat de redelijkheid en rechtvaardigheid van de wettelijke regels onder druk. Wanneer een werknemer na een maand ziek wordt, kan de werkgever hiervan maar liefst twaalf jaar de lasten dragen. Eerst het betalen van loon en daarna de premies voor de WIA. Hiermee wordt onvoldoende recht gedaan aan het feit dat de verantwoordelijkheid van werkgevers toeneemt wanneer de arbeidsrelatie langer duurt.
Het CPB benoemt dat andere landen wel een relatie leggen tussen de verplichtingen van de werkgever en de duur van de arbeidsrelatie. Is de regering bereid te onderzoeken op welke manier in Nederland ook gewerkt kan worden met een ingroeimodel?

Werkgevers ondervinden ook extra lasten doordat in de CAO een hoger loon geregeld wordt dan wettelijk verplicht. Aanvullingen op de wettelijke normen betekenen ook minder prikkels voor de werknemer om van meet af aan actief te werken aan re-integratie.
In veel gevallen wordt het hele eerste jaar het volledige loon uitbetaald. De SGP steunt de inzet om de CAO-partners te bewegen zo min mogelijk bovenwettelijke regelingen te treffen. Maar de SGP ziet het liefst dat individuele werkgevers niet verplicht kunnen worden om meer te betalen dan bepaalde wettelijke normen. Zo’n regeling is ook in de Participatiewet bedacht voor de laagste loonschalen. Wil de regering dit model overnemen, zeker wanneer onvoldoende voortgang wordt geboekt?

Re-integratie gedetineerden

Voor kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt is het vinden van werk al een hele uitdaging.
Dat geldt wel in het bijzonder voor ex-gedetineerden. Om recidive te voorkomen is het van groot belang dat zij een baan vinden. De SGP vraagt graag aandacht voor het project ‘De Compagnie’ van Gevangenenzorg Nederland. Het blijkt succesvol te zijn om al tijdens detentie te investeren in een arbeidstraject. Dit project sluit ook mooi aan bij de doelstellingen van de Participatiewet. Er is veel maatschappelijke betrokkenheid door de inzet van vrijwilligers. Bij de begroting justitie is een motie aangenomen die de regering vraagt om financiële ondersteuning te bieden. Het is belangrijk dat de staatssecretaris hier nauw bij betrokken is. Graag verneem ik op welke wijze uitvoering wordt gegeven aan de motie.

Participatieverklaring

Vreemdelingen die in Nederland mogen verblijven, moeten zich vanzelfsprekend houden aan de kaders van de rechtsstaat. De regering wil hiervoor verplicht een participatieverklaring laten ondertekenen. De SGP vraagt zich allereerst af of de regering hierbij denkt aan de verklaring die in de pilots gebruikt is. Het valt de SGP op dat belangrijke culturele problemen die in de islamitische wereld spelen niet genoemd worden. Denk aan praktijken als gedwongen huwelijken, polygamie en meisjesbesnijdenis. Landen als Frankrijk en Denemarken benoemen deze onderwerpen wel expliciet in hun participatieverklaringen.
Is de regering bereid om te bezien op welke wijze hieraan aandacht gegeven kan worden bij de uitwerking van het voorstel?

Inhoudingen minimumloon

De SGP heeft bij de Wet aanpak schijnconstructies gepleit voor enige flexibiliteit richting werkgevers die voor hun werknemers woonruimte en zorgverzekering bieden en daarom inhoudingen plegen op het minimumloon. Het is goed om te lezen dat de minister meer tijd neemt om dit zorgvuldig te kunnen onderzoeken. Ik neem aan dat het vooral gaat om de manier waarop wordt voorzien in een uitzondering? De behoefte is namelijk nog steeds aanwezig. Ik breng graag onder de aandacht dat kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt zonder deze inhoudingen van de wal in sloot kunnen komen. Theoretische idealen mogen niet tot praktische problemen leiden. De minister zal dat vast beamen.