18 november 2015

Stemverklaring belastingplan

Een forse lastenverlichting van 5 miljard zou goed nieuws zijn. Daar doet de SGP graag aan mee! Tegelijk is het een grote verantwoordelijkheid om het geld goed te verdelen. Zo’n mogelijkheid krijgen we niet vaak! De SGP-fractie is er vanaf het prille begin glashelder over geweest. Onze prioriteit is het verkleinen van de enorme kloof tussen een- en tweeverdieners. Een aangenomen motie-Schalk in de Eerste Kamer riep de regering op deze kloof serieus te verkleinen.

Maar wat gebeurt er? Als de plannen doorgaan zoals ze er nu liggen, dan betalen eenverdieners tot wel vijf keer meer belasting. Natuurlijk gaat in koopkracht zo ongeveer iedereen er wat op vooruit, maar de kloof tussen een- en tweeverdieners wordt alleen maar groter.

Mijn fractiegenoot heeft daarom samen met de CU, het CDA en de SP een amendement ingediend om die kloof wél te verkleinen. Nu dit amendement door een Kamermeerderheid verworpen is, kunnen wij onze stem niet aan dit belastingplan geven en zal de SGP dus tegen stemmen.