24 april 2018

Stemverklaring herindeling Hoeksche Waard

Lees hier de stemverklaring van SGP-Kamerlid Roelof Bisschop over de herindeling Hoeksche Waard. Het uitgangspunt voor de SGP is dat dwang voor zelfstandige gemeenten ongewenst is.

Stemverklaring Hoeksche Waard 24 april 2018:

De Hoeksche Waard is één regio die veel gemeenschappelijk heeft. Vorige week is hier uitvoerig gesproken over de vraag of deze éne regio één gemeente moet worden. Bij voor- en tegenstanders binnen deze regio is het gezamenlijk belang het welzijn van de bevolking van hun gemeente. Een gemeente die goed bestuurt, in het belang van de bevolking, met oog voor de positie binnen de regio.

Discussiepunt blijft de vraag of dit het beste kan gebeuren door krachtige samenwerking binnen één gemeente of door krachtige samenwerking tussen de gemeenten. Voor beide visies zijn door gemeenten, bevolking en organisaties bevlogen en krachtige argumenten aangedragen.

Uitgangspunt is voor de SGP dat dwang voor zelfstandige gemeenten ongewenst is. Alleen concrete bestuurlijke of financiële knelpunten kunnen gedwongen herindeling rechtvaardigen. Alles afwegende kiest de SGP vóór een krachtige Hoeksche Waard en tégen gedwongen schaalvergroting als ultieme oplossing om dit te bereiken.

De SGP zal dit wetsvoorstel dan ook niet steunen.