1 maart 2021

CPB: SGP financieel meest degelijk, steun in de rug voor gezinnen en mkb, zet veiligheid voorop

“Ons financiële plaatje laat precies zien wat we belangrijk vinden: onze gezinnen, ieders veiligheid en hardwerkende ondernemers in het mkb.” Dat zegt SGP-voorman Kees van der Staaij in reactie op de doorrekening van het CPB van het SGP-verkiezingsprogramma.

Uit de cijfers van het CPB blijkt dat de SGP financieel het meest degelijk is van alle partijen. Van der Staaij: “We zitten nu zó diep in de schulden, dat we ons de komende jaren geen financiële bokkesprongen kunnen veroorloven. Dat kunnen we jongeren niet aandoen die, hoe je het ook wendt of keert, die schulden moeten aflossen.”

Het SGP-programma laat de lasten voor gezinnen fors dalen. Zo wordt de belasting op inkomen verlaagd en wordt het gezinsvriendelijke splitsingsstelsel ingevoerd. Van der Staaij: “Uit wat het CPB heeft berekend blijkt dat als ons programma wordt uitgevoerd zowel eenverdieners als alleenstaanden, er stevig op vooruit gaan. En gezinnen met kinderen krijgen meer lucht door bijvoorbeeld een verhoging van de kinderbijslag.”

Het speerpunt veiligheid komt ook goed uit de verf. Daarover zegt de lijsttrekker: “Er wordt fors geïnvesteerd in Veiligheid en Defensie. Hierdoor kunnen eindelijk de beloofde extra wijkagenten aangetrokken worden en kunnen rechtspraak en veiligheidsdiensten beter uit de voeten.” Dat de SGP dé partij is voor de Defensie, blijkt ook uit het financiële plaatje: ”Daar trekken we 1,5 miljard euro voor uit. Wel leuk is dat we ook in weekblad Elsevier de hoogste waardering kregen voor onze inzet voor Defensie. Oranje is goed voor landmacht-groen, marine-blauw en luchtmacht-grijs.”

Als er één groep na een jaar corona, klappen krijgt, zijn het wel ondernemers uit het mkb. Van der Staaij: “Ik ben blij dat ons programma goed uitpakt voor deze mensen die iedere dag hard werken om hun hoofd boven water te houden.” Het gaat om een heel pakket maatregelen: lagere winstbelasting, verruiming van de investeringsaftrekken, verkorting van de loondoorbetaling bij ziekte en lagere werknemersverzekeringen. “Daartegenover staan hogere lasten voor de multinationals. Ik begrijp dat ook zij te maken hebben met tegenvallers, maar ook zij moeten een eerlijk aandeel aan belasting afdragen.” aldus de SGP-lijsttrekker.

Beluister hier het interview van 'Spraakmakers' - Radio 1 KRO-NCRV op dinsdag 2 maart 2021.