7 juli 2023

Val kabinet Rutte IV geen verrassing

“De val van het vierde kabinet-Rutte komt niet als een verrassing. Toen een paar maanden geleden het regeerakkoord ter discussie werd gesteld, werd zichtbaar dat het cement van de coalitie ging brokkelen. Dat probleem werd niet kleiner, eerder breder.”

Dat zegt SGP-fractie-voorman Kees van der Staaij in een eerste reactie op de val van het kabinet. Van der Staaij: “De recordlange kabinetsformatie liet zien dat deze coalitie meer uit de nood geboren was dan vanuit de gezamenlijke wil om met elkaar het land te regeren. Dat wreekt zich nu.”

Het ziet er niet naar uit dat de breuk nog te lijmen is en dat er op basis van de vorige verkiezingsuitslag een alternatieve combinatie te vormen is. “Er zit daarom weinig anders op dan de vorming van een interim-kabinet dat nieuwe verkiezingen moet gaan uitschrijven. Dat betekent dat veel urgente opgaven blijven liggen. Triest, ik kan het niet anders zeggen.”