5 april 2017

Verplichte toets schrappen

Boven middelbare scholen en scholieren hangt nog steeds het zwaard van een verplichte tussentijdse toets. SGP en CDA vinden dat dat zwaard weg moet worden gehaald. Om dat te bereiken hebben de Kamerleden Bisschop en Rog een initiatiefwet ingediend. Vandaag wordt die wet in de Tweede Kamer behandeld.

SGP en CDA vinden de tussentijdse diagnostische toets in het voortgezet onderwijs een onding. Een meerderheid van de Tweede Kamer vind dat ook, maar desondanks houdt staatssecretaris Dekker van Onderwijs de mogelijkheid open zo’n toets alsnog in te voeren zonder tussenkomst van de Tweede Kamer. Niet dus, vinden Bisschop en Rog, beiden zelf afkomstig uit het onderwijs.

SGP-kamerlid Bisschop: “Leraren en scholen verdienen vertrouwen. De dreiging met een verplichte toets staat daar haaks op. Daarom wil ik dat de wet wordt veranderd waarin staat dat de staatssecretaris zo’n toets kan invoeren zonder tussenkomst van de Tweede Kamer. Dat getuigt van wantrouwen, en daar is geen enkele reden voor.”

Op basis van de schriftelijke voorbereiding van het debat tekent zich een meerderheid af voor de wet-Bisschop/Rog. Vandaag mogen de partijen hun zegje doen over de initiatiefwet. Later hopen de twee indieners op de vragen en opmerkingen in te gaan. Daarna zal de wet in stemming komen.