25 april 2013

Vette streep

Plenair debat Deutsche Bank

Met het dumpen van 18.000 ondernemers in crisistijd, doet Deutsche Bank haar logo eer aan. Er gaat namelijk een dikke vette streep door de rekening van duizenden ondernemers. Zij zien zich niet alleen geconfronteerd met een boete, maar er komen ook nog veel kosten bij voor adviseurs en overstapkosten. Laat ik helder zijn. De SGP vindt het onaanvaardbaar dat Deutsche Bank eenzijdig het contract opzegt en de boeren vervolgens confronteert met een hoge boete en grote overstapkosten. Met dit besluit verzaakt Deutsche Bank de bijzondere zorgplicht die zij vanwege haar maatschappelijke functie heeft!

Algemeen maatschappelijk belang

Hoewel het formeel klopt dat de rechter uiteindelijk moet oordelen of Deutsche Bank in strijd handelt met de civielrechtelijke en contractuele regels, vind ik dat de minister zich hierover ook moet uitspreken vanwege het algemeen maatschappelijk belang.

1. Is de minister het met mij eens dat het – zeker in crisistijd - niet meer dan redelijk is dat Deutsche Bank haar klanten niet alleen zonder boete zouden moeten laten vertrekken, maar bovendien volledig financieel compenseert voor de geleden schade?
  2. Is hij het bovendien met mij eens dat de overstaptijd van een half jaar zeer beperkt is in deze tijden van economische crisis?
  3. Ik vraag de minister dus om een actievere bemoeienis. Dit klemt temeer omdat menige kleinere ondernemer onvoldoende financiële adem zal hebben voor een lange en slopende rechtszaak. Graag reactie.

Criteria

Inmiddels lijkt Deutsche Bank zich dankzij de politieke en maatschappelijk druk iets meer bewust van haar zorgplicht. De bank heeft mondeling aangegeven ‘in alle redelijkheid tot een individueel passende oplossing zal komen’. Ik zou Deutsche Bank graag op haar blauwe ogen geloven, maar gezien de eerdere ervaringen heb ik de afspraken toch liever op papier.

1. Wil de minister volledige openheid eisen door Deutsche Bank de hele procedure en alle criteria zwart op wit openbaar te maken? Daarmee kan ongelijke behandeling tussen ondernemers voorkomen worden en kan dit tevens worden gebruikt als toetssteen bij een eventuele gang naar de rechter.
  2. De minister rept in zijn brief alleen over 4000 klanten met een ' lening'. Hij vergeet de bedrijven van wie het krediet wordt opgezegd! Die kunnen in acute liquiditeitsproblemen komen! Om hoeveel klanten gaat dat en hoe wordt daarmee omgegaan?

Compensatie

Voorzitter, we kennen allemaal de schrijnende situaties van klanten die een paar maanden geleden door Deutsche Bank werden gedwongen te vertrekken tegen hoge kosten.

1. Wil de minister erop toezien dat Deutsche Bank haar nieuwe – wat meer coulante - inzichten ook toepast op deze klanten door de getroffen ondernemers met terugwerkende kracht te compenseren?

Verkoop HBU

Voorzitter. Tot slot vraag ik de minister te reflecteren op zijn rol bij de verkoop van een deel van ABN Amro aan Deutsche Bank. Destijds zijn de nu getroffen ondernemers verkocht als Jozef aan Egypte. Het is echter nog allerminst zeker dat het met deze ondernemers net zo goed zal aflopen als Jozef, die onderkoning werd.

1. Heeft de minister volgens hem destijds zorgvuldig gehandeld? Het was toch – ook met de kennis van toen – heel goed te voorspellen dat de portefeuille van ABN niet bij Deutsche Bank paste?