4 oktober 2018

Vroeg overleden kinderen erkend in basisadministratie

Vandaag was de behandeling van de wet basisregistratie personen. SGP-Kamerlid Roelof Bisschop vindt het waardevol dat vroeg overleden kinderen voortaan ook geregistreerd kunnen worden in de gemeentelijke basisadministratie. Lees hieronder zijn spreektekst.

"Twee jaar geleden zetten ruim 82.000 mensen hun handtekening. Ze vroegen om erkenning van hun overleden kind in de Basisregistratie persoonsgegevens. De SGP heeft veel waardering voor het initiatief dat deze ouders hebben genomen.

Wat kijken ouders uit naar het moment dat ze hun kind in hun armen krijgen. Wat zien ze uit naar dit bijzonder grote geschenk. Alles wordt klaar gemaakt voor de dag van de geboorte.

Maar wie kan het verdriet en de pijn invoelen als het heel anders gaat. Als het kind al voor of net na de geboorte overlijdt. Het verliezen van een kind is een van de ergste gebeurtenissen die je in je leven kunt meemaken. Dat geldt ouders die al een tijd voor hun kind hebben mogen zorgen. Maar dat geldt niet minder voor ouders van wie hun kind al vóór de geboorte of net ná de geboorte overlijdt. En over deze laatste groep ouders gaat het vandaag.

Overleden kinderen zijn en blijven wel hún kinderen. Ook al is dit kind al voor de geboorte overleden. Wanneer je als ouder bijvoorbeeld op het gemeentehuis komt om van een volgend kind aangifte te doen, dan is het heel pijnlijk wanneer het lijkt alsof er nooit een ander kind is geweest. Dát misverstand moet worden voorkomen.

Wij hebben nog een vraag over de reikwijdte van het wetsvoorstel. Uit de stukken hebben we begrepen dat álle ouders die in Nederland wonen en dat willen hun kind kunnen laten registreren op hun eigen persoonskaart. Betekent dit dus ook dat het niet uitmaakt of een kind na een zwangerschap van 13 weken of van 36 weken is overleden? En of het in 2018 is gebeurd of in 1990? We gaan er vanuit dat de staatssecretaris dit volmondig kan bevestigen. Het is vervolgens ook belangrijk dat richting alle betrokkenen duidelijk wordt gemaakt dat deze wettelijke regeling er is gekomen.

Vijf jaar geleden vroeg de SGP bij de behandeling van de Aanpassingswet basisregistratie personen om ‘erkenning’ van de naam van een levenloos geboren kind in de basisregistratie van de gemeente. Toen was de tijd er nog niet rijp voor. Het is mooi dat dat moment er nu wel is. De SGP wil de staatssecretaris dan ook hartelijk dank voor het wetsvoorstel dat er nu ligt. Het komt tegemoet aan een breed gedragen wens vanuit de samenleving en raakt ook uitdrukkelijk aan de erkenning van de waarde van het ongeboren leven. Wij zullen dan ook van harte steun geven aan dit voorstel. De SGP ziet graag dat dit wetsvoorstel snel in werking treedt.