1 oktober 2014

Vunzige billboards

Goede reclame

Misschien hebt u het ook wel gezien? Kort geleden zag ik langs de A15 vlak naast elkaar twee levensgrote reclameborden. Op het ene billboard werd reclame gemaakt voor een erotische beurs met niets verhullende shows. Op het andere bord stond de lokroep te lezen om een overspelsite te bezoeken. Wat een ziek gedoe! Ik werd er boos en verdrietig van…

Helaas zijn deze reclameborden geen uitzondering. En dan hebben we het nog niets eens over alles wat verder op de digitale snelweg te vinden is en door de media wordt vertoond. Wat een verwrongen beeld van seksualiteit komt daar vaak voorbij…

Vanuit de SGP komen we regelmatig in het geweer tegen zulke vunzigheid. Dat hopen we met overtuiging te blijven doen. Ook al merk je dat het op dit terrein uiterst lastig is om echt iets voor elkaar te krijgen.

We hebben nu eenmaal vrijheid van meningsuiting, heet het dan. Dat is een dooddoener: er is niets op tegen om ter bescherming van de goede zeden ook grenzen te trekken. Een tweede ‘discussie-stopper’ is: wat mensen privé doen, daar gaat de overheid nu eenmaal niet over. Ook dat is een goedkoop excuus. Diezelfde overheid schaamt zich niet om "veilig vrijen" te promoten. Dat gaat toch ook echt over het privédomein.

Breed onbehagen

Ook al is er politiek niet eenvoudig iets te bereiken, het goede nieuws is dat het ongenoegen over dit soort praktijken in ons land soms breder leeft dan je zou denken. Toen de SGP vorig jaar in actie kwam tegen de overspelsite ‘second love’, hebben we een onderzoek laten uitvoeren door TNS-NIPO. Wat bleek? 70% van de ondervraagden keurt zulke overspelsites af. Ik weet zeker dat er ook heel wat niet-SGP-ers langs de A15 rijden, die met een blik op de kinderen op de achterbank denken: “Moeten zulke reclameborden nu echt kunnen?”

De uitdaging is om dit maatschappelijk ongenoegen meer boven water te krijgen en krachtig naar voren te brengen. Zijn we als burgers soms niet wat al te braaf? Laten we het niet al te gemakkelijk gebeuren? Op zijn minst zouden we massaal van ons kunnen laten horen en klachten kunnen indienen tegen de seksualisering van de openbare ruimte. En zou het niet ook een goed idee zijn als maatschappelijke organisaties eens zouden kijken of hiertegen een krachtige lobby mogelijk is?

Wervende teksten

Maar misschien is het nog veel beter om weerwerk te bieden met een krachtige, positieve boodschap. Stel je voor dat we langs de snelweg prachtige billboards zien met aansprekende, wervende teksten. Ik zie het al voor me: een reclamebord langs de snelweg met levensgroot de tekst: “Een goed gezin, is het halve werk”. Op het andere bord: “Wees trouw! Ontrouw maakt meer kapot dan je lief is”. Het zou zomaar kunnen. Wie pakt de handschoen op?