8 oktober 2013

Waarom praat de SGP met het kabinet?

Het huidige kabinet neemt  veel impopulaire maatregelen en er wordt veel bezuinigd. Waarom zit de SGP dan toch aan tafel?

Geplukte gezinnen

Er liggen plannen voor harde bezuinigingen op het gezin. Denk aan het fors korten op de kinderbijslag, het verdwijnen van de gratis schoolboeken en het feit dat eenverdieners er enorm op achteruit zouden gaan. Ook de belastingdruk zou onaanvaardbaar hoog worden.
Door nu het gesprek aan te gaan, maken wij ons er sterk voor  om hier een andere koers te volgen: meer geld naar gezinnen, minder belastingdruk. Alleen als er op deze punten èchte stappen vooruit worden gezet, zullen we hiermee instemmen.

Onzekerheid

De huidige politieke instabiliteit zorgt voor veel onzekerheid Dit is slecht voor het vertrouwen van Nederland en voor het vertrouwen in de politiek. Dit heeft ook gevolgen voor de economie. Daarom moet daar nu zo snel mogelijk een einde aan komen door het vaststellen van een stabiele begroting voor 2014.

Immateriële thema’s

Tot slot. Onze houding tegenover het kabinet verandert niet door deze besprekingen. Wij zullen steun blijven geven aan maatregelen, waar dat verantwoord is, en stevige kritiek blijven geven waar dat geboden is.
De SGP blijft zich onverminderd in zetten voor immateriële thema’s.  Zoals wij eerder hebben gezegd: als er met het oog op het landsbelang gepolderd wordt op materiële onderwerpen, dan doen wij zowel aan het kabinet als aan de verschillende partijen de oproep niet tegelijkertijd te polariseren als het om de immateriële thema’s gaat.