19 september 2022

Werkbezoek aardwarmte: actie nodig

SGP-Kamerlid Chris Stoffer was onlangs op werkbezoek bij Greenhouse Geopower Koekoekspolder (IJsselmuiden) en tuinderij Gebr. Vahl. De aardwarmtebron voorziet een zestal tuinders van warmte, zodat veel minder gas gestookt hoeft te worden. De aardwarmtebron heeft het afgelopen decennium al 47,5 miljoen kuub aardgas bespaard. De energie-expert van Greenhouse Geopower en de komkommerkweker wezen op enkele knelpunten. Goedkeuringsprocedures voor een extra boorput duren lang, omdat verschillende instanties zich er een voor een over buigen en toetsingscriteria nog steeds onduidelijk zijn. Dit kan sneller. De SDE-subsidie gaat naar nul, omdat de hoge gasprijs als referentie genomen wordt. De werkelijkheid is echter dat de tuinders concurreren met tuinders die een wkk-installatie hebben en die stroom duur kunnen verkopen. De warmteprijs van de wkk zou als referentie genomen moeten worden. Dan worden tuinders daadwerkelijk gestimuleerd om over te stappen op aardwarmte. Branchevereniging Geothermie Nederland heeft een actieplan overhandigd aan het ministerie van Economische Zaken en Klimaat om de potentie van aardwarmte beter en sneller te benutten. De SGP zet zich hier graag voor in.